تست هارد دیسک

نحوه عیب یابی هارد دیسک_ قسمت اول

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع خرابی‌ها و ایراداتی که برای هارد دیسک‌ها ممکن است ایجاد شود و نحوه عیب یابی هارد دیسک، مروری داشته باشیم. همچنین رفتار و عملکرد هارد را زمانی که دچار مشکل می‌شود شرح می‌دهیم و اینکه چطور در این زمان می‌توانید اطلاعات خود را حفظ کنید. با ما در آکادمی هارد ایران همراه باشید تا اطلاعات جالبی در رابطه با نحوه عیب یابی هارد دیسک به دست آورید.

دسته بندی اشکالات هارد دیسک

 در حالت کلی می‌توان گفت مشکلات هارد دیسک به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند.

مشکلات منطقی یا Logical Failure

در این‌گونه ایرادات برد هارد سالم است. قطعات داخلی و مکانیکی نیز بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. عموما این مواردها ایرادات نرم افزاری و یا سخت افزاری هستند، مانند بدسکتورهای منطقی، خرابی‌های اطلاعاتی مثل خرابی در جدول‌های پارتیشن, ویروس و … در اینگونه موارد هارد دیسک به خوبی کار می‌کند و نشانه‌ی مشخصی از خرابی در هارد حس نمی‌شود. اما اطلاعات یک پارتیشن یا چند پارتیشن غیر قابل دسترس می‌شوند.

پاک شدن اتفاقی پارتیشن

از دیگر مشکلات منطقی که ممکن است برای هارد شما اتفاق بیفتد این است که پارتیشنی را به‌صورت تصادفی یا عمدی فرمت کنید و یا جدول‌های پارتیشن دچار ایراد شده باشند. مثلا ممکن است زمانی که ویندوز را عوض می‌کنید متوجه شوید که اطلاعات مهمی در My Document داشته‌اید. همچنین ممکن است این ایرادات به وسیله ویروس‌ها و یا بد افزارهایی نظیر ویروس‌های باج افزار بوجود آیند.

در این مواقع اگر از برنامه‌های System Recovery استفاده کنید، نه تنها اطلاعات بازیابی نمی‌شوند بلکه اطلاعات در پارتیشن مورد نظر بطور کلی حذف و بازنویسی می‌شوند.

دسته بندی ایرادات منطقی

  • خطای انسانی (عمدی یا غیر عمدی)
  • خطاهای انسانی (نگه داری بد یا استفاده نادرست)
  • خطاهای ایجاد شده توسط بد افزارها
  • خطاها و باگ‌های نرم افزاری
  • خطاهای ناسازگاری نرم افزار‌ها با یکدیگر یا نرم افزار با سخت افزار
  • ایجاد مشکل به دلیل استفاده از نرم افزار‌های کرک شده

نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که این نوع آسیب‌ها بسیار خطرناک تر از آسیب‌های فیزیکی هستند.  تصور اینکه ایرادات منطقی کم خطر هستند کاملا اشتباه است. زیرا ایرادات منطقی غیر قابل ترمیم و تعمیر بوده و حتی موجب حذف دائمی اطلاعات خواهد شد.

بازیابی اطلاعات هارد دیسک و نحوه عیب یابی

ایرادات فیزیکی Physical Failure

ایرادات فیزیکی در هارد به دلایل مختلف ایجاد می‌شود که در ادامه چند نمونه از این ایرادات و نحوه عیب یابی هارد دیسک را ذکر خواهیم کرد.

 

خرابی مدیا و مشکلات سطح پلاتر

در سیستم‌های ویندوزی گاهی به علت بوجود آمدن بد سکتور بر روی هارد و یا مشکل در هد خواندن و نوشتن هارد یا خرابی سطوح پلاتر و یا کثیف شدن آن، دسترسی به داده‌های ذخیره شده سخت یا غیر ممکن می‌شود.

یکی از راه‌های رایج برای تشخیص این گونه ایرادها این است که هارد دیسک در بایوس شناسایی می‌شود. ظرفیت و مدل آن صحیح نمایش داده می‌شود اما سیستم هنگ می‌کند.  یا سیستم عامل از کار می‌افتد. در این حالت هارد کار می‌کند و خرابی آن به حدی نیست که سیستم از کار بیافتد. در این حالت توصیه ما این است که پشتیبان گیری بر روی یک هارد سالم ذخیره شود.

نرم افزار Data Extractor for pc-3000

همچنین نرم افزار‌های تخصصی مانند Data Extractor for pc-3000 هد را وادار می‌کنند چندین بار یک سکتور را بخواند و زمان بیشتری را برای این کار در نظر بگیرد.

همچنین از سکتورهای خرابی که اصرار به خواندن آن‌ها موجب خرابی کامل هارد می‌شود گذر می‌کند و فرآیندهای دیگری نیز انجام می‌دهد تا عملیات نسخه برداری از سکتورهای سالم به اتمام برسد. بعد از این نسخه برداری می‌توان با این نسخه که کاملا سالم است اطلاعات هارد را بازیابی کرد.

 

خرابی الکترونیکی

در مقالات گذشته درباره خرابی برد هارد صحبت کردیم. ممکن است برد منطقی PCB خراب شود و یا از بین برود و یا قطعات الکترونیکی روی آن نابود شود. تشخیص این ایراد به سادگی امکان پذیر است و وقتی برد یا قطعات روی آن را نگاه کنید، البته نه با چشم غیر مسلح، به راحتی متوجه سوختگی خواهید شد. همچنین در این مواقع هارد بوی سوختگی می دهد و وقتی هارد را به سیستم وصل کنید صدای هد شنیده خواهد شد. در این مورد می‌توان برد هارد را با بردی سالم تعویض نمود.

توصیه مهم در رابطه با تعمیر و بازیابی اطلاعات

اکیدا توصیه می‌کنیم که این کار را افراد ناوارد انجام ندهند. زیرا نیاز به تخصص و تجهیزات پیشرفته دارد.  بهتر است این کار را به مراکز معتبر تعمیرات بسپارید. زیرا برخی از برد‌ها داده‌های تطبیقی دارند و برد جدید باید با برد قدیمی همسان سازی شود. گاهی باید تراشه‌ای را از برد قدیم به برد جدید منتقل کرد، اما این کار به وسیله دمنده‌های گرمایی انجام می‌شود که در اختیار هر کسی نیست. گاهی نیز باید بوسیله اتصال، کدهای خاصی را از برد قدیمی استخراج کرد و با پروگرمر یا ابزارهایی مثل pc-3000 روی برد جدید برنامه نویسی کرد. مراکز تعمیرات معتبری مثل آکادمی هارد ایران تمامی ابزار آلات و تجهیزات پیشرفته برای این کار را در اختیار دارد.

ادامه این مبحث را در مقالات بعدی دنبال خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جمع بندی

ما در این مقاله به علل خرابی هارد دیسک پرداختیم. همچنین به روش‌های عیب یابی هارد دیسک پرداختیم. در صورتی که هر کدام از عیب‌های نام برده شده بالا برای هارد دیسک شما اتفاق افتاده است، برای بازیابی و تعمیر می‌توانید هارد خود را به آکادمی هارد ایران بسپارید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده بهتر و اصولی‌تر از هارد دیسک خود مقاله راهکار‌های مدیریت هارد دیسک را بخوانید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۶ میانگین: ۳.۳]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

آکادمی هارد ایرانتست هاردعیب ایراد هاردعیب یابی هارد دیسکنحوه عیب یابی هارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *