نحوه عیب یابی هارد – قسمت دوم

نحوه عیب یابی هارد – قسمت دوم

در مقاله گذشته مرور مختصری داشتیم بر برخی از ایرادات هارد دیسک و نحوه عیب یابی هارد و همچنین نحوه عملکرد هارد در هنگامی که مشکلی برای آن پیش می‌آید. در این مطلب قصد داریم در ادامه بحث گذشته، برخی دیگر از این مشکلات و همچنین مشکلات شایع در برندهای مختلف هارد دیسک را بررسی کنیم. پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان با ما همراهی کنید.

خرابی فریم ویر firmware

فریم ور یا میان افزار ، واسط کاربری است که به کاربر اجازه دسترسی به سخت افزار را می‌دهد.  با استفاده از آن می توان تنظیمات مورد نظر را روی سخت افزار انجام داد. این میان افزار یا میکرو کدها در ناحیه سرویس قرار دارند و ممکن است دچار خرابی و یا مشکل شوند. هارد دیسک قبل از آماده شدن برای خواندن و نوشتن و یا شروع به کار باید به ناحیه سرویس دسترسی پیدا کند و اطلاعات ذخیره شده در این ناحیه را بخواند. تعمیر و بازسازی اطلاعات ناحیه سرویس نیازمند ابزار پیشرفته و گران قیمتی مانند PC-3000 است همچنین باید تجربه و مهارت زیادی در این زمینه  وجود داشته باشد.

بوجود آمدن حتی یک ایراد کوچک در این ناحیه یعنی خرابی در فریم ویر، می تواند هارد را به کلی از کار بیاندازد یا اطلاعات را مخفی و از دسترس خارج و یا هارد دیسک را قفل کند. حتی این ایراد می تواند هارد را دچار بدسکتوری کند. یا می تواند ایراداتی بوجود آورد که ذهن را متمرکز ایراد دیگری کند در حالیکه ایراد فقط در یکی از ماژول های فریم ور است.

ایرادات فیزیکی شکستگی

خرابی های فیزیکی در هارد دیسک بسیار متنوع است که می توان به خرابی هد , چسبیدن هد به پلاتر و یا شکستن یک یا چند هد در اثر ضربه, خرابی در موتور هارد دیسک و یا ایجاد خط بر روی سطح پلاتر اشاره کرد. این خرابی های فیزیکی، هارد دیسک را از کار می اندازند. خرابی های فیزیکی می‌تواند از خرابی یک هد تا خرابی موتور محرک هد، گسترده باشد.

اگر هارد صدا می دهد نشانه ای از خرابی هد است, در این مواقع از دستورالعمل‌های ارائه شده در اینترنت و یا توصیه دوستان استفاده نکنید. به طور مثال می‌گویند هارد دیسک را درون فریزر قرار دهید!! اطلاعات شما با این عملیات به کلی از بین می رود در حالیکه ممکن بود اطلاعات شما بازیابی شود.

خرابی در موتور هارد دیسک یا spindle motor ، یعنی هارد قادر به چرخیدن نیست و فقط صدای ضعیفی از آن شنیده می شود. در اینگونه خرابی می توان با استفاده از ابزار و تخصص پیشرفته و در محیط کلین روم اقدام به انتقال هد و پلاتر هارد خراب به یک هارد سالم کرد. تعویض هد و پلاتر یا جراحی هارد دیسک علاوه بر تجربه و مهارت خاص نیازمند ابزار و لوازم پیشرفته و تخصصی است. پس توصیه می‌کنیم چون هارد دیسک شما حاوی اطلاعات مهم و مورد نیاز شماست، قبل از سپردن هارد خود به مراکز تعمیرات هارد از سابقه آن مطمئن شوید.

ایرادات هاردها با برندهای مختلف

مشکلات و ایرادات هارد دیسک توشیبا: رایج ترین خرابی و ایرادی که در این برند هارد دیسک بوجود می‌آید، خرابی هد است. همچنین خرابی موتور هارد و یا شنیدن صدای غیر متعارف از آن , مشکلات هاردهای توشیبا هستند.

در هارد دیسک‌های هیتاچی شایع ترین ایراد و خرابی مربوط به هد هارد و یا خرابی در برد هارد و از کار افتادن و سوختن آن است.

شایع ترین ایراد و مشکل در هارد‌های وسترن دیجیتال نیز خرابی برد هارد, خرابی هد, خرابی در ناحیه سرویس و فریم ویر و همچنین خرابی رام است که این خرابی‌ها می توانند باعث ایجاد صدای هد هارد و یا عدم شناسایی هارد توسط سیستم شود.

خرابی اسپیندل موتور و نچرخیدن هارد, خرابی در فریم ویر و ایجاد بدسکتوری مجازی از انواع مشکلات هاردهای سیگیت هستند. همچنین از بین رفتن ظرفیت و یا صفر شدن ظرفیت هارد و یا دیتکت نشدن به دلیل خرابی در فریم ویر، از جمله ایرادات شایع در این نوع از هارد دیسک ها هستند.

هاردهای مکستور با اینکه تولید نمی شوند اما افرادی هستند که از این نوع هارد استفاده می کنند. رایج ترین ایرادات این نوع هارد‌ها، خرابی فریم ویر و شناسایی نشدن توسط سیستم است.

در هاردهای سامسونگ، شایع‌ترین مشکل و ایرادی که بوجود می آید خرابی در برد و همچنین خرابی در هد هارد است.

مشکلات متعددی برای هارد اکسترنال ADATA ممکن است بوجود آید. مشکلات هارد دیسک‌ها عموما ضربه خوردن و یا تکان خوردن است. پس توصیه می کنیم نهایت دقت و توجه را برای نگهداری این گونه از هاردها انجام دهید. همچنین هاردهای ADATA ممکن است شناسایی نشوند یا اطلاعات را نمایش ندهند یا دچار بدسکتوری شوند.

 در هر صورت توصیه ما این است که برای هر گونه عیب یابی و تعمیر هارد دیسک به مراکز معتبر و تخصصی مراجعه کنید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۳ میانگین: ۲.۳]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

عیب ایراد هاردعیب یابی هارد دیسکنحوه عیب یابی هارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *