S.M.A.R.T Hard disk

خود کنترلی یا Smart Option

یکی از موضوعات مهم و جالب در رابطه با هارد دیسک‌ها موضوع خود کنترلی یا SMART است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اطلاعاتتان به دلایل نامعلومی از بین رفته باشد. موضوع خود کنترلی یا SMART آپشن تعبیه شده در هارد دیسک است که در این مقاله سعی داریم به بررسی، تعریف و همچنین دلیل وجود آن در این درایو‌ها بپردازیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما در آکادمی هارد ایران همراه باشید.

عبارت خود کنترلی یا SMART

این عبارت از ابتدای کلمات self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology که به معنای نظارت, تجزیه و تحلیل و ارسال گزارش از وضعیت هارد دیسک است, گرفته شده است. این واژه به این معنی است که هارد دیسک بتواند بر عملکرد و کارایی خود نظارت مستقیم داشته باشد.

شاخص‌های ماژول S.M.A.R.T

SMART شامل میکروکدهایی در ناحیه سرویس یا UBA هارد دیسک است. به عبارتی دیگر SMART قابلیت یا ماژولی در ناحیه سرویس هارد است. کار این ماژول این است که با مانیتورینگ, گزارش کارکرد درایو و تجزیه تحلیل کاربر را پیش از بوجود آمدن مشکل در هارد مطلع کند و از نابودی و حذف اطلاعات جلوگیری کند.

خود کنترلی یا SMART به چه کاری می‌آید

چندین شاخص توسط این ماژول بررسی می‌شود تا کاربر از میزان اطمینان هارد اطمینان حاصل کند. یکی از شاخص‌هایی که وجود دارد RSC یا Reallocated Sectors Count است زمانی که هارد در خواندن دیتا از سکتور خاصی دچار مشکل شود با بازخوانی و جابجایی دیتا از محل خراب به سکتور سالم سعی در رفع این مشکل دارد. میزان تلاشی که برای رفع این مشکل انجام می دهد در گزارشات SMART درج می‌شود.

POH نیز شاخص دیگری است که میزان ساعات و دقایق کارکرد هارد را در گزارشات ثبت می‌کند. همچنین دمای داخلی هارد دیسک, تلاش‌های انجام شده برای راه اندازی کنترلر مرکزی و خیلی از مشخصات دیگر در گزارشات SMART ثبت می‌شود. می‌توان با استفاده از این اطلاعات مشکل هارد را کشف کرد و به تعمیر آن پرداخت.

پاک کردن خود کنترلی یا SMART

زمانی که هارد دچار مشکل می‌شود به گزارشات SMART مراجعه می‌کنیم تا خطاهای احتمالی را رفع کنیم اما پس از دیدن گزارش و رفع خطاهای گزارش شده باید جداول SMART را پاک کنیم چون این گزارشات بعد از رفع خطا تغییر نخواهند کرد. عملیات رفع نقص و ریست کردن SMART با دستگاه‌های پیشرفته‌ای مانند PC-3000 انجام می‌شود. فقط این دستگاه قابلیت ریست کردن جداول SMART را دارد و باقی نرم افزارهای معرفی شده صرفا برای تبلیغات هستند. برای ریست جداول می‌توانید به مراکز تخصصی که دارای این دستگاه می‌باشند مراجعه کنید. و این نکته را در نظر بگیرید که این کار هیچگونه خسارتی مگر از جانب BAD SECTOR  به اطلاعات شما وارد نمی‌کند و اگر کسی چنین ادعایی کرد یا متخصص نیست و یا قصد زیاده خواهی دارد.

در چه حالتی هارد از بین خواهد رفت

البته در مواردی هم بعد از پاک کردن جداول SMART به علت زیاد بودن بدسکتور و بدسکتورگیری هارد مجددا به حالت خطا می‌رود که در این صورت هارد از بین خواهد رفت.

 

معرفی نرم افزار برای چک کردن هارد | خود کنترلی یا SMART

برخی خطاهای SMART

در این بخش از مقاله تعریف خود کنترلی یا SMART قسمتی از خطاهای SMART را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اطلاع از خطاهای SMART به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به رفع آن قبل از خرابی کامل اقدام کنید.

خطای Read Error Rate 

 این خطا نرخ خطاهای خوانده شده از سطح دیسک و مشکلات ذخیره یا خواندن هد هارد را مشخص می‌کند. هرچی این نرخ کمتر باشد بهتر است.

خطای Throughput Performance 

 این کد عملکرد و توان بازدهی دیسک را تعیین می‌کند. اگر این مقدار کم شود یعنی هارد دیسک به مشکل برخوده است.

خطای Spin-Up Time

 نشان دهنده میانگین زمان روشن شدن موتور از دور ۰ تا چرخش کامل است هرچه این میانگین کمتر باشد بهتر است.

خطای Seek Error Rate

 میزان خطاهای هد را نشان می‌دهد. هر چه این میزان کمتر باشد نشان دهنده سالم بودن هارد است اما چنانچه برای سیستم مکان یابی هد بوجود آید دمای هارد افزایش می‌یابد و به قطعات هارد آسیب وارد می‌شود.

خطای Seek Time Performance

 این شاخص میانگین عملکرد هد را نشان می‌دهد. و هر چقدر بیشتر باشد برای ما بهتر است ولی در صورتی که کم شود نشان دهنده‌ی وجود مشکلات مکانیکی در هارد دیسک است.

خطای Device Power Cycle Count

 این مشخصه تعداد دفعات خاموش و روشن شدن هارد را نشان می‌دهد.

خطای Soft Read Error Rate

 نشان دهنده خطاهای غیر قابل اصلاحی است که به سیستم عامل گزارش شده است. اگر مقدار این مشخصه در SMART صف وجود نداشته باشد باید از اطلاعاتتان پشتیبانی بگیرید.

خطای Temperature

 این مشخصه دمای داخلی هارد دیسک را نشان می دهد.

خطای Current Pending sector Count

  این مشخصه تعداد سکتورهای ناپایدار هارد را نشان می‌دهد.

خطای Uncorrectable Sector Count

 نشان از مشکلات مکانیکی دارد و تعداد خطاهای غیر قابل اصلاح هنگام خواندن و یا نوشتن را نشان می‌دهد.

خطای Write Error Rate/multi-Zone Error Rate

 این خطا مقدار خطاهای رخ داده در هنگام نوشتن اطلاعات روی یک سکتور را نشان می‌دهد.

پیشنهاد می‌شود مقاله هارد‌های هیبریدی را مطالعه نمایید.

خطای Soft Read Error Rate

 این مقدار باید صفر باشد و نشان دهنده خطاهای از مسیر خارج شده است اگر این مقدار چیزی غیر از صفر است باید از اطلاعاتتان بک آپ بگیرید. چرا که امکان از دست رفتن اطلاعات شما بسیار بالاست.

برخی از خطاها و شاخص‌های SMART را بررسی کردیم. به طور کلی زمانی که این شاخص‌ها از حد مشخصی فراتر بروند سیستم نتیجه می‌گیرد که هارد دیسک در حال خراب شدن است و به کاربر اخطار می‌دهد تا به موقع از دیسک پشتیبان گیری نماید.

می توان گفت برای تعیین میزان درجه و کیفیت هاردهای مدرن امروزی این توانایی برای خریداران بسیار مهم است.

رفع خطای SMART هارد 

شاید شما هم با خطا‌های خود کنترلی یا SMART  تا به حال موجه شده باشید. همان طور که گفته شد این خطاها معنی و مفهوم مشخصی دارند و برای فهمیدن دقیق آن می‌تواند خطا را در اینترنت جستجو کنید. اگر با پیغام SMART مواجه شدید این نماینگر این است که هارد دیسک شما به مشکل جدی برخورده است. در این زمان سعی کنید اطلاعات خود را استخراج کنید چنانچه این کار امکان پذیر نبود می‌توانید از خدمات بازیابی اطلاعات هارد و تعمیر هارد | آکادمی هارد ایران کمک بگیرید. ما در کنارتان هستیم به امید اینکه هیچ اطلاعاتی از بین نرود

چک کردن هارد، بازیابی اطلاعات هارد

جمع بندی

ما در این مقاله از وب سایت آکادمی هارد ایران به بررسی چیستی و چرایی خود کنترلی یا SMART پرداختیم. در این مقاله انواع خطاهای  اسمارت یک به یک شرح داده شد و علت به وجود آمدن این خطاها مشخص شد. همچنین عنوان شد برای جلوگیری از حذف اطلاعات و از بین رفتن آن‌ها نیاز است که در هنگام مواجه با خطا‌های اسمارت از اطلاعات خود بکاپ (فایل پشتیبان) تهیه نمایید. این بک آپ گیری به شما در حفظ اطلاعات کمک خواهد کرد. در صورت داشتن هر گونه سوال می‌توانید از قسمت کامنت‌های همین مقاله اقدام نمایید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود. در پایان از شما همراهان گرامی آکادمی هارد ایران برای خواندن این مقاله تشکر ویژه‌ای داریم. 

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۵ میانگین: ۵]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

S.M.A.R.T چیست؟S.M.A.R.T در هارد دیسکبازیابی اطلاعات با دستگاه Pc3000تعریف S.M.A.R.Tتعمیر smart هاردمشکل smart هاردمعرفی S.M.A.R.T

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *