تفاوت فرمت ntfs exfat fat

تفاوت پارتیشن‌های fat، extfat و ntfs در چیست؟

ما در این مقاله از آکادمی هارد ایران به معرفی تفاوت پارتیشن‌های fat، extfat و ntfs می‌پردازیم. فایل سیستم‌ها دارای ساختار‌هایی هستند که می‌توانند اطلاعات را در هارد دیسک‌ها ذخیره سازی و باز خوانی کنند. اگر شما هارد دیسک جدید به سیستم خود اضافه می‌کنید. نیاز است که در قدم اول پارتیشن بسازید و از یکی از فایل سیستم‌ها یا فرمت‌های NTFS , FAT 32 , FAT 16 استفاده کنید تا بتوانید اطلاعات یا برنامه‌های خود را ذخیره سازی کنید. لازم به توضیح است که اگر از ویندوز‌های ۲۰۰۰، me و نسخه‌های پایین‌تر استفاده می‌کند، نخواهید توانست سیستم فایل ntfs را انتخاب کنید. با ما در آکادمی هارد ایران همراه باشید.‌

تفاوت سیستم فایل fat32 و ntfs

 پارتیشن NTFS

سه تفاوت عمده بین فایل سیستم NTFS و FAT وجود دارد که می‌توان اینگونه عنوان نمود:

– فایل سیستم NTFS توانایی ریکاوری اطلاعات در خطاهای منطقی را دارد اما FAT این قابلیت را ندارد.

– سیستم فایل ntfs توانایی پشتیبانی از هارد دیسک‌های جدید با ظرفیت‌های بالاتر از fat را داراست.

– امنیت بالاتر بخاطر اینکه شما می‌توانید از قابلیت‌های دسترسی استفاده کنید و یا حتی از سیستم کدینگ اطلاعات استفاده کنید.

پارتیشن FAT32

پارتیشن FAT 32 در ویندوز‌های قدیمی | windows 95 , Windows 98 , Windows ME | استفاده می‌شد. در این سیستم عامل‌ها، شما نمی‌توانستید پارتیشن‌های بالاتر از ۳۲ گیگ بسازید. همچنین شما نمی‌توانستید فایل بالاتر از ۴ گیگ را ذخیره سازی کنید. قابلیت امنیتی برای فرمت FAT 32 وجود ندارد.

مقاله بازیابی اطلاعات را همچنین بخوانید

 

پارتیشن Exfat

این پارتیشن در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. این پارتیشن پس از بروز رسانی برای ویندوز‌های اکس پی و ویستا افزوده شد. این ساختار پس از ساختار fat32 ایجاد شد که دیگر مشکلات این ساختار قدیمی را نداشت. این پارتیشن مانند fat32 با مشکلات حجمی  رو به رو نیست. 

 

جمع بندی 

ما در این آموزش از آکادمی هارد ایران به معرفی تفاوت پارتیشن‌های fat، extfat و ntfs پرداختیم. در حال حاضر گزینه منطقی پیش روی شما برای پارتیشن سیستم‌ عامل، ntfs است که علاوه بر سرعت بالاتر امنیت بیشتری دارد. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، در صورتی که از سیستم‌ عامل‌های قدیمی مانند me و ۲۰۰۰ استفاده می‌کنید به هیچ عنوان نخواهید توانست از پارتیشن ntfs استفاده کنید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۷ میانگین: ۳.۶]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

NTFS بهتر است یا FATتخصصی ترین مرکز بازیابی اطلاعات هاردتعمیر هاردفرق بین NTFS و FAT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *