رفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از FAT32 به RAW

رفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از Raw به Fat32 , Ntfs

یکی از مشکلات عمده‌ای که هاردهای اکسترنال و فلش مموری‌ها با آن درگیر می‌شوند، تغییر فرمت از FAT32 به RAW است که باعث عدم دسترسی به اطلاعات موجود در هارد می‌شود. در سیستم عامل ویندوز چنانچه این تغییر رخ دهد ویندوز نمی‌تواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد و پیغام You need to format the disk in drive X before you can use it را نمایش می‌دهد و برای دسترسی به اطلاعات راهی به جز فرمت کردن باقی نمی‌ماند.

شاید اگر این پیغام مربوط به یک فلش مموری چند گیگابایتی باشد که اطلاعات محدودی روی آن است و معمولا ارزش چندانی ندارد، بتوان با فرمت کردن به حافظه دست یافت اما زمانی که این اتفاق برای هارد اکسترنالی با ۱ یا ۲ ترابایت حجم اطلاعات روی می دهد، فرمت آن ساده نبوده و باعث از دست رفتن اطلاعات زیاد و یا حتی ایجاد خسارات جبران ناپذیر می شود.

در این مقاله به بررسی رفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از FAT32 به RAW میپردازیم، با ما همراه باشید.

 

رفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از FAT32 به RAW

هارد دیسک‌ها شامل تعداد بسیار زیادی سکتور (sector) هستند که اطلاعات بر روی آنها ذخیره می‌شود. این سکتورها حجم محدودی از اطلاعات را ذخیره می‌کنند که در دیسک‌های مختلف این مقدار متفاوت است. در تمامی دیسک‌ها تعدادی از سکتورهای ابتدایی، اطلاعاتی در رابطه با فرمت دیسک, حجم دیسک, پارتیشن ها و.. را در خود ذخیره می کنند. به این سکتورها Master Boot Record یا اصطلاحا MBR گفته می‌شود. وقتی فرمت دیسک به RAW تغییر پیدا کند، تمامی اطلاعات موجود در MBR از بین رفته و یا خراب می‌شوند و به بررسی رفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از FAT32 به RAW نیاز داریم.

این مشکل باعث می‌شود ویندوز دیسک مربوطه را نشناخته و آن را بصورت یک دیسک RAW به کاربر نمایش دهد که همین موضوع باعث می‌شود ویندوز برای ایجاد سکتورهای ابتدایی درخواست کند که دیسک فرمت شود.

علل بوجود آمدن این مشکل

یکی از دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، عدم جدا نمودن دیسک از کامپیوتر به حالت ایمن است, یعنی پیش از آنکه هارد را یکباره از USB جدا کنید، باید آن را Eject نمایید و بعد آن را بصورت فیزیکی جدا کنید.

دلایل دیگری همچون قطع یک باره برق و مشکلات USB Hub هم می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند که مورد اول قابل پیشگیری است اما این دو مورد از کنترل خارج و غیر قابل پیشگیری هستند.

راه های رفع این مشکل

راه حلی که معمولا کاربران برای این مشکل استفاده می‌کنند، فرمت کردن و سپس استفاده از نرم افزار بازیابی برای ریکاوری اطلاعات است. این راه حل گرچه ساده است اما در این روش اطلاعات ممکن است بصورت ۱۰۰ درصد بازیابی نشوند و یا بازیابی بصورت ناقص انجام شود. برخی از افراد نیز برای بازیابی اطلاعات از دست رفته هارد خود را به مراکز بازیابی می‌سپارند.

راه حل دیگری که برای دستیابی به اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان پیشنهاد میشود، استفاده از دیسک‌های لایو لینوکس است که البته برخی اوقات دیسک‌های لایو نیز نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

در ادامه مقاله‌ی بررسی رفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از FAT32 به RAW ، آموزش استفاده از TestDisk برای رفع مشکل و بازیابی سکتورهای ابتدایی را خواهیم گفت. اما ذکر این نکته ضروری است که اگر هارد دیسک یا فلش شما مشکل سخت افزاری دارد این روش توصیه نمی شود، زیرا ممکن است آسیب به سخت افزار بیشتر شود. پس پیشنهاد می‌کنیم دیسک‌ها با مشکلات سخت افزاری را به مراکز معتبر دارای تجهیزات مناسب بسپارید. در مقالات گذشته علائم مشکلات سخت افزاری در دیسک‌ها را بیان کرده‌ایم. اگر هارد شما دارای این علائم باشد یعنی مشکل سخت افزاری دارد و این روش برای آن مناسب نیست.

 

برنامه TestDisk

این روش با توجه به حجم دیسک ممکن است زمان زیادی طول بکشد و می‌توانید زمانی که برنامه در پس زمینه در حال اجرا است به فعالیت‌های دیگری که به دسترسی هارد نیاز ندارد بپردازید.

روش کار این ابزار به این شکل است که ابتدا فلش مموری یا هارد دیسک خود را به کامپیوتر متصل می‌کنید. در پوشه TestDisk بر روی آیکون testdisk_win.exe دوبار کلیک کنید و آن را اجرا نمایید. این برنامه در محیط CMD اجرا می‌شود. در صفحه باز شده گزینه create را انتخاب کنید و اینتر بزنید. سپس از میان دیسک‌ها، دیسک آسیب دیده را هایلایت نمایید و گزینه proceed را انتخاب کنید.

در مرحله بعد Intel را انتخاب کنید (در این مرحله چنانچه هارد شما دو ترابایت به بالا حجم داشته باشد و در پایین صفحه عبارت Hint: EFI GPT was detected نمایش داده شده بود، میتوانید گزینه EFI GPT را انتخاب کنید) در ادامه Analyse را انتخاب کنید. مشاهده می‌کنید که داده‌های پارتیشن مورد نظر شما نادرست هستند، که برای درست کردن آن Quick search و سپس گزینه Y  را انتخاب نمایید. بعد از اجرا شدن این مرحله شما می توانید یک پارتیشن را ببینید و برای دیدن لیست فایل ها و پوشه های درایو می توانید دکمه P را بزنید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱۰ میانگین: ۳.۸]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

بازیابی اطلاعاتبازیابی اطلاعات پاک شدهرفع مشکل تغییر فرمت هارد دیسک از FAT32 به RAW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *