رفع مشکل write protection در حافظه فلش و مموری کارت

رفع مشکل write protection در حافظه فلش و مموری کارت

گاهی در هنگام ذخیره اطلاعات با پیغام the disk is write protected روبرو می شویم. در این مطلب راه های رفع این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

حافظه‌های فلش و البته تمام دستگاه‌های ذخیره سازی قابل حمل، دارای مکانیزمی هستند که حافظه را در برابر نوشتن اطلاعات محافظت می‌کند. این مکانیزم در برخی مواقع نظیر ویروسی شدن حافظه , کاهش حجم و ایجاد فایل‌های هرز بر روی فلش و.. بصورت خودکار فعال می‌شود تا سخت افزار حافظه را از آسیب بیشتر محافظت کند. این ویژگی به این شکل است که توانایی ذخیره کردن و حذف فایل را از کاربر می گیرد و فقط می توان اطلاعات را از روی آن خواند. راه حل‌های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که در این مطلب با برخی از این روش‌ها آشنا می شویم. به این نکته توجه کنید که این مشکل معمولا به علت ویروسی شدن اتفاق می‌افتد، پس اگر حافظه فلش شما ویروسی است، ابتدا آن را با نرم افزار آنتی ویروس اسکن و پاک کنید.

روش اول: سوئیچ حفاظت در برابر نوشتن

در برخی از حافظه‌های فلش, مموری‌های دوبین و یا خشاب‌های حافظه SD و… یک سوئیچ سخت افزاری بر روی بدنه وجود دارد که به کاربر این امکان را می دهد تا به صورت دستی این مکانیزم حفاظت را انجام دهد. گاهی ممکن است بدون اطلاع این سوئیچ فعال شده باشد پس اگر با پیغام writ protected مواجه شدید، ابتدا این سوئیچ را چک کنید و اگر فعال بود، آن را غیر فعال کنید تا از حالت قفل خارج شود‌

 

رفع مشکل write protection

روش دوم: استفاده از رجیستری

بسیاری از حافظه‌های فلش سوئیچ ذکر شده را ندارند، اما سخت افزار قفل می شود. دراینترنت ویروس‌های زیادی وجود دارند که برای خراب کاری مقادیر کلید‌های رجیستری را تغییر می‌دهند. پس با توجه به این نکته این امکان وجود دارد که مقادیر رجیستری سیستم عامل ویندوز تغییر کرده باشد و write protection  فعال شده باشد. که برای غیر فعال کردن آن باید اقداماتی انجام دهید.

با فشردن ترکیب کلیدهای R+windows  پنجره Run باز می شود که با تایپ عبارت regedit به صفحه رجیستری هدایت می شوید. که باید به مسیر زیر وارد شوید:

HKEY_LOCAL_MACHINE > System > Current Control Set > Control > Storage Device Policies

اگر پوشه آخر و کلیدهای رجیستری وجود داشت، باید کلیدهای مربوط به رجیستری ویندوز را از اینترنت دانلود کنید. در مسیر بالا در پنجره سمت راست بر روی write protection کلیک کنید و مقدار کادر Value Date باید به ۰ تغییر کند. بعد از این، سیستم را ری‌استارت کنید. عدد ۰ به معنای غیر فعال کردن این ویژگی است.

روش سوم: استفاده از برنامه Diskpart

در صورتی که ویژگی write protection  به صورت خودکار فعال شده باشد، می توانید با روشی که در ادامه گفته می شود آن را غیر فعال کنید. این روش اطلاعات را دست نخورده نگه میدارد. در run ویندوز دستور diskpart را وارد کنید تا یک منوی CMD ظاهر شود. در این محیط دستور list disk فهرستی از تمامی پارتیشن ها و حافظه های موجود در سیستم را به شما نمایش می دهد. فلش مموری را در فهرست پیدا کنید و  با دستور select disk X (X شماره فلش مموری است) . بعد از انتخاب حافظه فلش دستور attributes disk clear readonly را اجرا کنید

برد هارد سوخته

روش چهارم: بررسی از طریق CMD

ابتدا وارد محیط CMD شوید و دستور chkdsk X:/F را اجرا کنید (X درایو مربوط به فلش است) . با این دستور می توانید تمامی مشکلات حافظه فلش یا SD را به صورت خودکار رفع کنید که این مشکلات شامل قفل نوشتن هم می شود.

روش پنجم: استفاده از نرم افزار

بسیاری از سازندگان حافظه‌های فلش و همه دستگاه‌های ذخیره سازی، برای فرمت حافظه‌های ساخته خود نرم افزاری را عرضه می کنند که تنها فریم ور سخت افزارهای تولید شده خود را شناسایی می کنند و در شناسایی سخت افزارهای دیگر ناتوانند. نرم افزار مخصوص برند فلش مموری خود را از سایت سازنده دانلود و سپس آن را فرمت نمایید.

روش ششم: فرمت سطح پایین از طریف safe mode

ابتدا فلش مموری را به USB کامپیوتر متصل کنید و سپس کامپیوتر ار ریستارت کنید. در هنگام لود ویندوز چندین بار دکمه f8 را بزنید تا منوی انتخاب حالت‌های مختلف ویندوز ظاهر شود. گزینه safe mode with command prompt را انتخاب کنید تا ویندوز بوت شود. دستور C:\Windows\System32>X را اجرا کنید که X نام درایو فلش است. و در ادامه دستور format X را تایپ کنید و بعد اینتر را بزنید. بعد از اینکه مراحل به اتمام رسید فلش مموری شما در سطح پایین فرمت شده است، این یعنی اینکه امکان بازیابی اطلاعات وجود ندارد یا احتمال آن بسیار کم است.

سخن آخر

همانطور که در ابتدا این نکته ذکر شد، یکی از دلایل قفل شدن فلش مموری ممکن است پر بودن بیش از حد آن باشد. اگر فلش مموری شما دارای عمر زیادی است ممکن است محدودیت نوشتن و خواندن اطلاعات در تراشه حافظه آن به پایان رسیده و سخت افزار قفل شده باشد.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۲۷ میانگین: ۴]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

رفع مشکل write protection

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *