روش های بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ

روش های بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ

محل ذخیره سازی جانبی داده در لپ تاپ‌ها و کامپیوتر‌ها,  هارد درایو یا هارد دیسک ها هستند که ممکن است به دلایلی که در مقالات گذشته مرور شد دچار مشکل شوند , آسیب ببینند و اطلاعات روی آنها از بین برود و یا غیر قابل دسترس شوند. البته در بیشتر موارد این اطلاعات بر روی هارد قرار دارند و قابل بازیابی هستند. در مواردی ممکن است لپتاپ بسوزد و یا خراب شود. در این مقاله روش هایی را برای بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ که آسیب دیده  یا سوخته ، بررسی می کنیم.

ریکاوری و بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ مبحث مهم و گسترده ای است که در دیگر مقالات سایت آکادمی هارد ایران مورد بررسی قرار گرفته می شوند. ذکر این نکته مهم است که روش‌های گفته شده در این مقاله، تنها برای آسیب های نرم افزاری سیستم قابل استفاده است و در غیر این صورت قطعات لپ تاپ باید بررسی شود.

روش اول : تبدیل هارد لپتاپ به هارد اکسترنال

باکس هارد اکسترنال وسیله‌ای است که ارتباط بین لپ تاپ با چند کامپیوتر را با استفاده از پورت USB فراهم می کند و با این کار هارد لپتاپ به یک هارد اکسترنال تبدیل می شود. پس در این روش، باکس هارد اکسترنال تهیه کرده و در نزدیکی لپتاپ قرار می‌دهیم. البته ذکر این نکته مهم است که در هنگام تهیه این باکس دقت کنید که باکس هارد مطابق سایز لپ تاپ شما باشد.

باید کامپیوتری که برای بازیابی انتخاب می‌کنید فضای کافی برای بازیابی اطلاعات را داشته باشد و سیستم عامل آن با لپتاپ یکی باشد. یعنی اگر سیستم عامل لپ تاپ ویندوز باشد، کامپیوتر هم ویندوز و اگر مک است، کامپیوتر جانبی هم مک باشد. در مرحله بعد باید هارد درایو لپ تاپ سوخته را خارج کنیم که در اینجا توصیه می‌کنیم اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، این کار را به مراکز معتبر بازیابی اطلاعات بسپارید. برای خارج کردن هارد لپ تاپ، ابتدا لپ تاپ را خاموش کرده و محل قرار گیری هارد که در تمامی لپ تاپ ها یکسان است را پیدا کنید. هارد لپتاپ معمولا فضایی بین ۳ تا ۵ اینچ دارد.

صفحه اتصال محفظه دیسک را خارج کنید و آن را وارد باکس هارد کنید. در این مرحله هارد اکسترنال آماده است. آن را با استفاده از کابل USB به کامپیوتر مقصد وصل کنید. وقتی که هارد را متصل می کنید پیغام اتصال را مشاهده خواهید کرد. در غیر این صورت به بخش کامپیوتر رفته و درایو جدید را پیدا کنید. بعد از اتصال می‌توانید به جست و جو و بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ و فایل های خود بپردازید.

جراحی هارد دیسک

روش دوم : اتصال هارد لپ تاپ به کامپیوتر

برای اتصال مستقیم هارد درایو لپ تاپ به کامپیوتر باید ابتدا کیت آداپتور لپ تاپ را تهیه نمایید و حتما توجه کنید که نوع آداپتور و هارد لپتاپ یکی باشند، به طور مثال هر دو SATA2/5 باشند. سپس باید کامپیوتری مشابه لپ تاپ برای اتصال انتخاب کنید. یعنی مانند روش قبل باید سیستم عامل هر دو دستگاه یکی باشد. در این مرحله نیز هارد را از لپ تاپ خارج کنید. سپس کامپیوتر را خاموش کرده و با آداپتور، هارد را به مادر برد کامپیوتر متصل کنید.

در ادامه کامپیوتر را روشن کنید و به بخش Standard CMOS Settings وارد شوید. در این بخش ۴ فیلد قابل مشاهده است که باید هر ۴ فیلد را به auto-detection تغییر دهید. سپس با ذخیره کردن این تنظیمات و ری استارت کردن سیستم، هارد درایو به طور خودکار شناسایی می شود. وقتی سیستم روشن شد، باید هارد جدید را پیدا کنید. در ویندوز از طریق  My Computer  و در سیستم عامل لینوکس از طریق دایرکتوری dev می توانید هارد را پیدا کنید. حال می‌توانید به بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ  و فایل‌ها بپردازید و آن‌ها را به هارد سالم دیگری منتقل نمایید. و در نهایت می توانید کامپیوتر را خاموش و هارد را جدا کنید.

روش سوم : دسترسی با استفاده از کامپیوتر دیگر

البته این روش برای کامپیوترهای با سیستم عامل مک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش ابتدا باید کابل فایروایر تهیه کنید. سپس می توانید از یک کامپیوتر مک که فضای خالی برای انتقال فایل‌ها دارد استفاده کنید و یا اگر فضای کافی ندارد، از هارد اکسترنال استفاده کنید. حال می توانید با فایروایر لپتاپ را به کامپیوتر متصل کنید. وقتی کامپیوتر روشن شد می توانید دکمه T را نگه دارید تا حالت هدف یا Target Mode فعال شود. در این مرحله  می توانید فایل ها را جست و جو کرده و به هارد سیستم یا هارد اکسترنال منتقل کنید. اگر فایل‌ها دیده نشدند، می توان گفت هارد و لپ تاپ شما آسیب فیزیکی دیده است و باید برای تعمیر و بازیابی اطلاعات آن با متخصصین در این زمینه مشورت کنید و کار تعمیر و بازیابی را به آنها بسپارید. 

روش های بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپ

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱۵ میانگین: ۲.۱]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپتعمیر هارد لپ تاپروش های بازیابی اطلاعات هارد لپ تاپریکاوری هارد سوخته

۲ دیدگاه

  • سلام
    من یه لپ تاپ جدید خریدم
    زمانیکه میخواستن اطلاعات لپ تاپ قبلی رو به جدید انتقال بدن درست منتقل نشده یعنی تو درایو جدید حجم رو نشون میده ولی محتوا رو نشون نمیده…میشه اطلاعات رو برگردوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *