مدیریت درایو هارد پارتیشن

چهار روش مدیریت درایو ذخیره سازی (قسمت اول)

مدیریت درایو ذخیره سازی باعث افزایش راندمان کاری و طول عمر هارد دیسک خواهد شد. درایو‌های ذخیره سازی از هر نوعی که باشند از جمله مهم ترین قسمت‌های یک سیستم هستند . این درایو‌ها توانایی ذخیره سازی اطلاعات در خود را دارند. کاربر می‌تواند سال‌ها از آن استفاده نماید. اما گاهی فایل سیستم‌ها ممکن است مشکل زا شوند برای همین بهتر است که شما به عنوان کاربر این سخت افزار, بررسی خطاهای درایو خود را بلد باشید و در صورت کشف خطا آن را رفع کنید. اگر این کار را انجام ندهید این خطاهای کوچک به مرور بزرگ شده و مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهند کرد.

کارهای مدیریتی هارد دیسک

از جمله کارهای مدیریتی برای حافظه‌های ذخیره سازی این است که دیسک جدید و یا حتی قدیمی (در صورتی که فضای آزاد کافی داشته باشد) را پارتیشن بندی نمایید تا داده‌ها منظم و کارآمد ذخیره و ساماندهی شوند. همچنین می‌توان حافظه‌ها را از نظر سرعت بهینه کرد و فضای ذخیره سازی آن را پاکسازی کرد. برای این کار کاربر باید بداند چه فایلی فضای حافظه را اشغال کرده است تا بتواند آن را پاک کند.

روش‌های مدیریت حافظه‌های سیستم

روش‌های مختلفی برای مدیریت حافظه‌های سیستم وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی یکی از این روش‌ها خواهیم پرداخت. در این مقاله و مقالات بعدی سعی می‌کنیم روش‌های دیگر مدیریت را به طور کامل شرح دهیم. یکی از روشهای مدیریتی حافظه های سیستم بررسی خطاهای آن است که در ادامه راجع به آن صحبت خواهیم کرد. با آکادمی هارد ایران همراه باشید.

روش‌های بازیابی اطلاعات هارد دیسک

بررسی خطاها

درایوهای حافظه اغلب خطاهایی دارند که بعضی از آنها را ویندوز نادیده می‌گیرد و گزارش نمی دهد, ممکن است سیستم خطاهایی داشته باشد که ما از آنها مطلع نباشیم اما این مشکلات اگر روی هم جمع شود سرانجام ما را با  یک مشکل بزرگ روبرو خواهد کرد. پس بهتر است همیشه به دنبال خطاهای مختلف بگردیم و آن‌ها را قبل از دردسر ساز شدن رفع کنیم.

نرم افزار بررسی وجود خطا هارد دیسک

نرم افزار‌های مختلفی برای بررسی خطاهای هارد وجود دارد.  که برخی از این نرم افزار‌ها اشاره خواهیم کرد. 

ابزار Check Disk

در ویندوز روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن خطاهای دیسک را پیدا کرد. اما ابزارهایی مانند CheckDisk که برنامه‌ای رایگان است نیز وجود دارد که اطلاعات بیشتری نسبت به ویندوز در مورد سلامت حافظه در اختیارتان قرار می دهد. این برنامه لیستی از نتایج تست‌های دیسک, فایل‌هایی که دارای خطا بوده‌اند, تعداد فایل‌ها و فضای مورد استفاده‌ی دیسک را نشان می‌دهد و گزارش دقیقی از سلامت دیسک در اختیارتان می‌گذارد.

ابزار SMART

ابزار دیگر S.M.A.R.T است که در مقالات گذشته راجع به آن صحبت کرده‌ایم و در اکثر درایو‌ها وجود دارد. برنامه Acronis Drive Monitor اطلاعات بدست آمده از S.M.A.R.T را بررسی می‌کند اما نشان نمی‌دهد ولی در پس زمینه سیستم اجرا شده و در صورتی که مشکلی بوجود آید به شما هشدار می دهد. تنها باید برنامه را تنظیم نمود. این ابزار قابلیت این را دارد که روی یک کامپیوتر دیگر نصب شود و زمانی که درایو شما دچار مشکل می‌شود با استفاده از ایمیل شما را با خبر کند. البته این ابزار زمانی که خطا بزرگ باشد عمل نمی‌کند. زیرا در صورت مشکل قابل توجه سیستم عامل عملکردی ندارد اما در هر صورت قبل از بحرانی شدن خطا شما را مطلع خواهد کرد.

ابزار SSD life

برای درایو‌های SSD نیز ابزاری شبیه به S.M.A.R.T وجود دارد که SSD life نام دارد و فاکتورهایی را نمایش می دهد. یکی دیگر از فاکتورهای مدیریت دیسک‌ها و حافظه‌ها اندازه گیری عملکرد است.‌‌

مدیریت هارد دیسک

اندازه گیری عملکرد

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت درایو های SSD شده است عملکرد خوب این درایو‌ها است زیرا دیسک‌های سخت از لحاظ سرعت عملکرد محدودیت دارند. اگر سیستم منتظر خواندن و یا نوشتن داده توسط دیسک‌های مکانیکی نباشد سرعت بالایی خواهد داشت. برای این‌ که بدانید درایو نصب شده روی سیستم شما چه سرعتی دارد. کافیست چند ابزار مختلف را بررسی کنیم. یکی از این ابزار‌ها HD Tune است که نسخه پیشرفته آن به نام Pro  نیز عرضه شده است. نسخه رایگان این برنامه امکانات مورد نیاز برای اندازه گیری عملکرد سیستم را دارد. نتایجی که این ابزار در اختیارتان قرار می دهد نا مفهوم است. اما می توان با استفاده از سایت‌هایی نتایج را تحلیل نمود. سایت bit.ly/1yALqgl یکی از این سایت‌ها است.

فاکتور دیگر مدیریت دیسک‌ها بازیابی فایل‌ها است. که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

یکپارچه سازی دیسک

یکی از فاکتورهای دیگر مدیریت حافظه‌ها یکپارچه سازی آن‌ها است. ابزار defraggler که کمپانی piriform ارائه دهنده آن است یکی از گزینه‌های مناسب برای یکپارچه سازی درایو است. این ابزار دیسک را اسکن می‌کند.  این ابزار بعد از اسکن گزارشی را به شما ارائه می‌دهد. در تنظیمات این برنامه می‌توان جدول زمانی قرار داد تا به صورت خودکار و زمانبندی شده یکپارچه سازی را انجام دهد. برای جلوگیری از طولانی شدن بحث و خارج شدن از حوصله شما خواننده محترم دیگر فاکتورهای مدیریت دیسک را در مقالات آینده بررسی خواهیم کرد.

جمع بندی

یکی از روش‌های استفاده بهینه از هارد دیسک‌ها و هارد‌های اکسترنال، مدیریت درایو ذخیره سازی است. شما با این مدیریت خواهید توانست از قطعه سخت افزاری خود نهایت استفاده را ببرید و در عین حال خیالتان راحت خواهد بود که به هیچ وجه هارد دیسک دچار مشکل نخواهد شد. همان طور که در این مقاله عنوان شد روش‌های مختلفی برای مدیریت درایو ذخیره سازی وجود دارد که ما در این مقاله به بررسی چند نمونه از آن پرداختیم، شما می‌توانید قسمت دوم این آموزش را در این لینک مورد بررسی قرار دهید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۰ میانگین: ۰]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

درایومدیریت درایو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *