مقایسه هاردهای SATA و IDE

مقایسه هاردهای SATA و IDE

هارد دیسک‌ها حافظه‌های بلند مدت در کامپیوتر هستند و اطلاعات را ذخیره می کنند. یعنی در صورتی که اطلاعاتی روی آن ذخیره شود اگر مشکلی برای هارد بوجود نیاید روی آن باقی می ماند و همیشه در دسترس است. در صورت بروز مشکل در برخی شرایط امکان بازگشت اطلاعات با ریکاوری هارد وجود دارد. در سالهای اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، هارد دیسک هم تغییرات زیادی را به همراه داشته است و در چندین نوع مختلف عرضه شده است. در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه در مورد مقایسه هاردهای SATA و IDE و چند نوع مرسوم از این حافظه‌ها و تفاوت‌های آنها صحبت کنیم.

انواع هارد دیسک

هارد دیسک‌ها از دیسک‌هایی گردان (پلاتر) ساخته شده‌اند که با یک ماده مغناطیسی پوشانده شده و همچنین یک موتور چرخان نیز دارند. این موتور چرخان برای کار کردن نیاز دارد با سرعت بالایی بچرخد و یکی از فاکتورهای انتخاب هارد ها RPM یا دور در دقیقه است که نشان دهنده سرعت هارد است. در گذشته ظرفیت هارد دیسک‌ها محدود بوده است اما اکنون هاردهایی با سایز کوچک و ظرفیت‌های زیاد در حد ترابایت عرضه شده اند. این روزها هنگام انتخاب هارد دیسک ها علاوه بر ظرفیت هارد ها نوع آن نیز مورد توجه است. به طور کلی دو نوع هارد دیسک وجود دارد:

12

هارد دیسک IDE

این دو هارد دیسک از نظر ظاهری شبیه به هم هستند و تنها از لحاظ تکنولوژی و اینترفیس باهم تفاوت دارند اما بخواهیم مقایسه هاردهای SATA و IDE را توضیح دهیم، مدل SATA کمی از مدل IDE کوچکتر است.

هارد های IDE با کابل‌های ۴۰-۸۰ سیم و کانکتورهای پهن هستند. در سال‌های گذشته این نوع از حافظه‌ها مطرح ترین و پر استفاده ترین نوع هارد در بین کاربران بودند، اما بدلیل رقابت سرعت با رقیبان خود از رده خارج شدند. IDE که از سر واژه های Integrated Drive Electronics گرفته شده است، به مدل انتقال اطلاعات از طریق کابل و رابط اشاره دارد. انتقال آن به صورت موازی است و این یعنی انتقال بیت های داده, در طول مسیر یک رشته یا سیم و در جهت عکس آن.  نام های دیگر این رابط ATA و PATA است.

ATA مخفف advanced technical attachment و PATA نیز مخفف parallel advanced technical attachment است. البته این رابط‌ها ابتدا برای هارد دیسک‌ها تولید شدند اما بعد‌ها برای CD-ROM هم مورد استفاده قرار گرفتند. کابل‌های پهن این نوع از رابط‌ها همیشه برای کسانی که کار assemble کردن را انجام می‌دادند، مشکل ساز بود و باعث بی نظمی فضای کیس کامپیوتر می شد.

هارد دیسک های SATA

این نوع هارد دیسک برعکس نوع قبل از سیستم انتقال سری استفاده می کند. برای اتصال درایو‌های نوری و حافظه ها و انتقال اطلاعات بین آنها از این نوع رابط‌ها استفاده می شود. SATA برای غلبه بر محدودیت‌های IDE و ساده کردن کابل کشی و همچنین بهبود دادن عملکرد طراحی شده است.

در ادامه‌ی مقایسه هاردهای SATA و IDE ، می‌توان گفت این نوع رابط نسبت به رابط‌های ATA سرعت به مراتب بیشتری دارد.  شاید اینطور به نظر برسد که رابط موازی باید سرعت بیشتری نسبت به سری داشته باشد! اما در حالت موازی چون که بیت های داده مسیر رفت و برگشت دارند باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی بسیار کم می شوند که بر سرعت تاثیرگذار است، ولی در مدل سری با اصلاح کیفیت کابل و تغییر در ساختار این اتفاق رخ نمی دهد. همچنین کابل‌های sata پهنای کمتری دارند و همچنین قیمت مناسبتری دارند. شاید نام این نوع رابط را به صورت‌های SATA1 , SATA2 و SATA3 شنیده باشید. این نسخه های مختلف در سرعت با یکدیگر تفاوت دارند که sata3 سرعتی معادل ۶۰۰مگابایت بر ثانیه دارد که تقریبا ۴ برابر نسخه ۱ است. از دیگر مزایای این کابل نسبت به IDE مصرف کمتر برق, سرعت بالا , حجم کم و کارآمدی آن است.

مقایسه هاردهای SATA و IDE

در واقع این دو کابل عملکردی مشابه دارند و IDE نسخه قدیمی SATA محسوب می شود. اما SATA به نسبت ساده تر است و پیچیدگی کمتری دارد و منعطف و مقیاس پذیر است. Ide از کابل نواری با ۴۰ پین ساخته شده است و می تواند به دو درایو متصل شود، اما sata با کابل ۷ پین تنها به یک درایو متصل می شود. در IDE وقتی داده ها به شکل موازی فرستاده می شوند بایستی برای آغاز روند پردازش منتظر رسیدن همه ی داده ها باشد اما در حالت سری داده ها از یک اتصال جریان دارند و تاخیر وجود ندارد. همانطور که گفتیم sata نسبت به IDE سرعت بالا تری دارد و سرعت انتقال IDE فقط ۳۳مگابایت بر ثانیه است. درایوهای sata دارای ویژگی hot-plug هستند که به وسیله اتصال به زمین انجام می شود.

در حقیقت تنها تفاوت این دو تکنولوژی این است که SATA نسخه ی پیشرفته تر از IDE است و هر دو برای هدف مشترکی هستند ولی امروزه از SATA استفاده می شود و مادر بردهای ساخته شده به ندرت با IDE سازگاری دارند. امروزه برای خرید هارد دیسک ها این نکته یعنی SATA بودن هارد را نیز در نظر می گیرند .

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱۸ میانگین: ۱.۹]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

مقایسه هاردهای SATA و IDE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *