افزایش دمای هارد دیسک

چگونه افزایش دمای هارد دیسک باعث ضرورت بازیابی اطلاعات می‌شود؟

زمانی که حرارت هارد دیسک بالا می رود، در اصطلاح گفته می‌شود که سیستم داغ کرده است. باید توجه داشت که هارد دیسک نیز مانند هر قطعه‌ی الکترونیکی دیگر، حد آستانه‌ی دمای مشخصی دارد و اگر دمای آن از حد آستانه بگذرد، دچار خرابی می‌شود.

در صورتیکه برای این مسئله چاره‌ای اندیشیده نشود، احتمال سوختن هارد و از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده روی آن، وجود دارد. با این حال در چنین وضعیتی نیز امکان ریکاوری هارد وجود دارد و نیازی به نگرانی بابت از دست رفتن اطلاعات نیست.

افزایش دمای هارد دیسک و بازیابی اطلاعات

حد آستانه‌ی دمای هارد دیسک چقدر است؟

بالا رفتن دمای هارد دیسک حین فعالیت آن، عادی است. اما باید توجه داشت که حداکثر دمای مجاز برای هارد دیسک، حدود ۱۴۰ درجه فارنهایت معادل با ۶۰ درجه سانتی گراد است. درصورت بالاتر رفتن این دما، قطعات الکترونیکی هارد دیسک می‌سوزد و در نهایت بازیابی اطلاعات اجتناب ناپذیر خواهد بود.

عامل دیگری که بر روی دمای هارد تاثیر می‌گذارد، دمای محیط است. در این مورد، محدوده دمای مجاز برای محیط ۲۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است و دمای بیشتر از آن، در افزایش دمای هارد موثر خواهد بود.

چگونه از افزایش دمای هارد دیسک پیشگیری کنید؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، قبل از اینکه به بازیابی اطلاعات احتیاج پیدا کنید، به منظور پیشگیری از سوختن هارد دیسک به دلیل حرارت زیاد، لازم است تا نشانه‌های داغ شدن هارد را بدانید.

نشانه‌های داغ شدن هارد دیسک

  • زمانی که محل قرار گرفتن هارد لمس شود، گرمای غیر معمول احساس می‌گردد.
  • عملیات در حال انجام سیستم، با سرعت کمتری اجرا می‌شوند.
  • فایل‌ها خراب می‌شوند و امکان باز شدن آنها وجود نخواهد داشت.
  • استفاده از هارد به بیش از ۱۰۰% می‌رسد.
  • سیستم به طور خودکار یک صفحه ی آبی رنگ را نمایش می‌دهد.
  • هنگام باز کردن درایو، ارورهای پی در پی ظاهر می‌شود.
  • هارد هنگام کار کردن صدای ناهنجار مانند تق تق تولید می‌کند.

چگونه دمای هارد دیسک را کاهش دهید؟

قبل از اینکه هر گونه اقدامی برای بازیابی اطلاعات صورت گیرد، لازم است تا هارد دیسک عیب یابی شود. به منظور کاهش دمای هارد چهار راه حل وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

 

روش اول: کاهش میزان استفاده از منابع سیستم

استفاده از منابع سیستم مانند حافظه و پردازنده موجب می‌شود تا گرمای هارد دیسک افزایش یابد. از این جهت، قبل از اینکه به بازیابی اطلاعات نیاز شود، لازم است تا از طریق Task Manager برنامه‌های اضافی را ببندید تا از این طریق منابع سیستم آزاد و دمای هارد دیسک کمتر شود.

برنامه تسک منیجر سیستم و نمایش افزایش دمای هارد دیسک

روش دوم: بررسی هارد دیسک از نظر ویروسی شدن

روش دوم برای کاهش دمای هارد دیسک بررسی ویروسی شدن هارد دیسک است. توجه داشته باشید که ممکن است بدون اینکه هیچ برنامه‌ای در حال اجرا باشد، منابع سیستم اشغال شده باشند. در این مواقع به احتمال زیاد هارد ویروسی شده است. حتی در شرایطی که به علت ویروسی شدن هارد دیسک دسترسی به فایل‌ها امکان پذیر نباشد، باز هم می‌توان به بازیابی اطلاعات امیدوار بود.

روش سوم: بررسی بدسکتورهای هارد دیسک

یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای هارد دیسک رخ دهد و بازیابی اطلاعات را الزامی کند، بدسکتوری شدن است. بد سکتور شدن هارد دیسک مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که یکی از آن‌ها افزایش سرعت بارگذاری فایل هاست. این موضوع موجب افزایش دمای دیسک خواهد شد و حفظ اطلاعات را به خطر می‌اندازد. به منظور بررسی بد سکتور شدن هارد دیسک کافی است تا از طریق خط فرمان ویندوز استفاده کنید. شما به راحتی خواهید توانست این کار را انجام دهید و نیازی نیست نگران این موضوع باشید. اگر این کار از عهده شما برنمی‌آید می‌توانید برای یافتن و تعمیر بد سکتور‌های هارد دیسک به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

روش چهارم: تمیز نمودن هارد دیسک

گرد و غبار گرفتن هارد دیسک موجب افزایش دمای آن خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تمیز کردن هارد دیسک را به شرکت بازیابی اطلاعات بسپارید تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته اقدام به زدودن گرد و غبار هارد دیسک نمایند.

برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله چگونه هارد دیسک ضربه خورده خود را تعمیر کنید را مطالعه نمایید.

بازیابی اطلاعات یا پشتیبان گیری؟

با مشاهده ی هر کدام از نشانه‌های گفته شده، این احتمال وجود دارد که سیستم خود به خود خاموش شود و دیگر امکان بوت شدن آن وجود نداشته باشد. در این صورت توصیه می‌شود قبل از اینکه فایل‌ها از دست بروند، از داده‌های مهم پشتیبان گرفته شود.

اما اگر گرمای هارد دیسک موجب شود تا سیستم به طور خودکار خاموش شود و دیگر امکان بوت شدن سیستم وجود نداشته باشد، لازم است تا برای دستیابی به داده‌های مهم، بازیابی اطلاعات انجام شود.

جمع بندی

ما در این مقاله از آکادمی هارد ایران به بررسی علل افزایش دمای هارد به طور کامل و مفصل پرداختیم. همان طور که در ابتدای این مقاله عنوان شد دمای هارد دیسک برای کارکرد و عملکرد آن بسیار حیاتی و مهم است. از همین رو نیاز است علت افزایش دما را بررسی نمایید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. همان طور که عنوان شد، افزایش دما در مراحل بالاتر می‌تواند باعث سوختن و از بین رفتن اطلاعات هارد دیسک شود.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۲۱ میانگین: ۲.۸]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

بازیابی هارد سوختهدمای بالای هارددمای مناسب هارد دیسکریکاوریریکاوری هارد سوخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *