سوختن برد هارد

سوختن برد هارد

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هارد دیسک بوجود بیاید سوختن برد است. بوی سوختگی از هارد و ایجاد مشکل و ایراد در نحوه عملکرد آن می تواند نشانه ای برای سوختگی هارد باشد. در این مقاله قصد داریم دلایل سوختن برد هارد را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید با پیشگیری از این عوامل از سوختن برد هارد جلوگیری کنید, پس پیشنهاد می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

دلایل سوختن برد هارد

  • نوسان یا قطعی برق

اگر از رابط مناسب برای سیستم استفاده نشود نوسان برق  دکل های برقی یا قطع برق ممکن است باعث بوجود آمدن مشکل اساسی و همچنین آسیب  به هارد دیسک شود. این مشکل علاوه بر اینکه باعث سوختن برد هارد می شود ممکن است باعث سوختن IC کنترل هد نیز بشود. دلیل این مشکل ایست کنترل کننده هد و شروع مجدد آن درتعداد دفعات زیاد می باشد. به این صورت که زمانی که هد در حال خواندن یا نوشتن می باشد با قطع برق می ایستد و با وصل مجدد کار خود را آغاز می کند اگر این عمل در تعداد دفعات زیاد تکرار شود ممکن است IC کنترل هد بسوزد. پس بهتر است حتما از یک کابل رابط خوب استفاده کنید.

  • خیس شدن هارد

خیس شدن  هارد نیز یکی از دلایل سوختن برد است. اگر هارد خیس شود علاوه بر سوختن برد ممکن است اجزای اصلی هارد مانند ROM  مخصوص آن برند نیز بسوزد. ROM هاردهای وسترن قابل تعویض است اما یافتن ROM مشابه و هم سایز با ROM اصلی خیلی دشوار است. به جز هاردهای وسترن که ROM  قابل تعویض دارند در باقی هاردها در صورت سوختن ROM هارد از بین می رود.

برخی از شرکت ها مانند BUFFALO  و ADATA با تبلیغ ضد ضربه و ضد آب بودن باعث می شود مردم نسبت به نگهداری هارد خود دقت کمتری داشته باشند و به همین دلیل در این برند ها این مشکل بیشتر بوجود می آید. زیرا این ادعا که هارد ضد ضربه و یا ضد آب است صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توصیه ما به شما این است که هارد شما با هر برند و مدلی که دارد برای حفظ اطلاعاتتان باید از آن محافظت کنید و از ضربه دیدن و خیس شدن آن جلوگیری کنید.

  • رعایت نکردن تقدم زدن کابل دیتا و پاور به هارد

یکی دیگر از دلایل سوختن برد هارد که توجه کمتری به آن می شود عدم رعایت اولویت اتصال کابل دیتا و پاور به هارد است. باید به این نکته توجه کنیم , در صورتی که سیستم روشن باشد ابتدا باید کابل دیتا را وصل کنید سپس کابل پاور تا مشکلی برای هارد بوجود نیاید.

  • جدا شدن قطعات هارد زمانی که هارد را از سیستم جدا یا به آن وصل می کنید. زمانی که هارد دیسک را به سیستم متصل می کنید یا زمانی که آن را جدا می کنید باید دقت داشته باشید که قطعات آن جدا نشود.
  • افزایش دمای هارد زمانی که اجزای آن به درستی کار نمی کنند نیز می تواند باعث سوختن برد هارد شود. هارد دیسک زمانی که مشغول به کار است به علت قطعات مکانیکی گرما تولید می کند همچنین نشستن گرد و غبار روی هارد و داخل محفظه نگهدارنده ممکن است باعث ایجاد گرما برای هارد شود پس بهتر است که روی هارد فن نصب شود و در برابر گرد و غبار محافظت کنید.

عواملی که توضیح داده شد از دلایل اصلی سوختن برد هارد بودند هر چند که ممکن است عوامل دیگری نیز باعث این مشکل شوند.

نشانه های سوختن برد

شنیده نشدن صدای قطعات هارد , عدم تحرک در داخل هارد, بوی سوختگی می تواند از نشانه های سوختن هارد باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است دلیل آن سوختن برد هارد باشد دیتکت نشدن هارد است. یعنی هارد را به سیستم متصل می کنید ولی هارد توسط سیستم شناخته نمی شود. زمانی که هارد روشن می شود اما دیتکت نمی شود نشانه ای از سوختن ROM یعنی قسمت اساسی برد هارد است. گاهی هارد روشن می شود اما به درستی کار نمی کند در این صورت ممکن است قسمتی از برد مثل خازن , مقاومت یا سلف های آن سوخته باشد. تمامی این مشکلات در آکادمی هارد ایران با توجه به داشتن تخصص و تجربه ی متخصصان این مجموعه قابل حل خواهد بود.

تعمیر برد هارد نیازمند تخصص و تجربه زیادی است, اگر افراد غیر متخصص این کار را انجام دهند امکان نابودی کامل هارد وجود دارد. برد هارد یکی از حساس ترین قسمت های هارد است که در صورت خرابی امکان دارد کل اطلاعات شما از بین برود و دیگر امکان ریکاوری نداشته باشد

این نکته را در نظر داشته باشید که هیچوقت برد مشکوک به خرابی را روی یک هارد سالم قرار ندهید زیرا ممکن است به هارد سالم و یا حتی مدیای آن آسیب بزند. و در آخر اگر هارد و اطلاعاتتان برایتان مهم است حتما به یک مرکز تعمیر هارد و ریکاوری معتبر مراجعه کنید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۶۷ میانگین: ۲.۷]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثبت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

آموزش تعمیر برد هاردآموزش تعمیر برد هارد دیسکبرد هاردم سوختهتعمیر برد هارد دیسکخرابی برد هاردسوخت برد هارد اکسترنالسوختن برد هاردهزینه تعمیر برد هارد

۲ دیدگاه

  • با سلام هاردم در اثر اتصال کابل هنگام انتقال اطلاعات اتصالی کرد و بردش سوخت بردم پیش تعمیرکار برد را تعویض کرد و اطلاعاتم را فرمت کرد و برد را هم گم کرده پیداش نکرد الان میخاستم ببینم میشه با برد مشابه یا هارد مشابه اطلاعاتم را بازیابی کرد چون خیلی اطلاعات مهم دارم

    • با سلام. بسته به مدل و برند هاردتون میشه گفت گه قابل بازیابی هست یا خیر . با شرکت تماس بگیرید و مدل را اعلام بفرمایید تا بتوانیم امکان بازیابی آن را ارزیابی کنیم. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *