تعمیر ریکاوری هارد ضربه خورده

چگونه هارد ضربه خورده را تعمیر کنیم

با هارد ضربه خورده چه کنیم؟ در اغلب موارد هارد دیسک بعد از ضربه خوردن، دچار مشکل می‌شود. البته تعداد کمی از افراد خوش‌شانس بوده و در کمال تعجب هارد دیسک‌شان به هیچ ایرادی برنخورده و همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. ناگفته نماند در ۹۵ درصد مواقع، زمانی‌که هارد دیسک به هر دلیلی ضربه می‌خورد، دچار مشکلات فیزیکی می‌شود. مشکلات فیزیکی همان خرابی قسمت‌های فیزیکی و مکانیکی هارد دیسک است. چراکه ساختار هارد دیسک‌ها متشکل از برد الکترونیکی و قطعات مکانیکی است که بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما در آکادمی هارد ایران همراه باشید.

 

چرا باید تعمیر هارد ضربه دیده را فراموش کرد؟

اولین راه­ حل اشتباهی در رابطه با هارد ضربه خورده که به ذهن می­‌رسد، تعمیر هارد است. البته تعمیر هارد ضربه خورده در ۹۵ درصد مواقع امکان پذیر نیست یا اگر هم خوش شانس باشید، اغلب هزینه زیادی دارد و باید از تعمیر آن صرفه نظر کرد. به همین دلیل، فقط در صورتی که اطلاعات روی هارد برایتان ارزشمند است، عاقلانه‌ترین راه، اقدام نسبت به بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده است.

 

ضربه خوردن هارد اکسترنال 

هارد اکسترنال به دلیل اینکه قابلیت حمل و جابجایی آسان دارد، مستعد ضربه و تکان خوردن است. افتادن و ضربه خوردن هارد اکسترنال بسیار شایع است و همچنین در اغلب موارد مشکلات فیزیکی برای هارد ایجاد می‌شود. در تمام برند‌ها از جمله وسترن دیجیتال WD ، سیگیت، توشیبا، Adata ، Silicon power این مشکل دیده می‌شود. تعمیر هارد اکسترنال در تمامی برندها انجام می‌شود اما بهترین کار اجتناب از تعمیر هارد می‌باشد.

البته شاید توقع نداشته باشید که برند‌هایی مثل  سیلیکون و ای دیتا بر اثر ضربه دچار مشکل نشوند، اما در کمال تعجب با وجود تبلیغات زیاد میبینید که این برندها هم محافظ هارد دیسک شما در مقابل ضربه نیستند. البته می‌توانیم بگوییم که این باکس‌ها نسبت به باکس‌های برندهای دیگر بهتر هستند. اما به هیچ عنوان نمی‌توان مطمئن بود که قطعا در مقابل ضربه مقاوم‌اند، پس بهترین کار پیشگیری یا همان حفظ اطلاعات است.

 

در اثر ضربه چه مشکلی برای هارد ایجاد می‌شود

تعمیر و بازایابی اطلاعات هارد دیسک آسیب دیده

۱- خرابی هد هارد دیسک

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که برای هارد ضربه خورده پیش‌ می‌آید، خرابی هد هارد دیسک است. این امکان وجود دارد که هد هارد در اثر ضربه بشکند ، ضعیف شود و یا بسوزد. در این صورت به منظور بازیابی اطلاعات، به نمونه‌ی مشابه آن احتیاج است. در این شرایط بازیابی اطلاعات با تعویض هد هارد در کلین روم استاندارد و اصطلاحا جراحی هارد دیسک امکان­پذیر خواهد بود.

آیا هد هارد دیسک بر اثر ضربه دچار مشکل می‌شود

چطور بفهمیم هد هارد دیسک بر اثر ضربه دچار مشکل شده است؟ اگر یک یا چندین هد هارد دیسک شما در اثر ضربه خوردن هارد دیسک یا تکان خوردن دچار خرابی یا در مواقعی شکستگی شود، عموما شما صدای خش خش, تق تق, قیژ قیژ هارد دیسک را خواهید شنید. وقتی این صداها شنیده شود می‌توان مطمئن شد که هارد دیسک شما مشکل فیزیکی دارد. آکادمی هارد ایران تلاش می‌کند که هد یا هد‌های آسیب دیده را به صورت کاملا تخصصی ترمیم یا با تنظیمات خاص همه اطلاعات یا حتی بخشی از آن را بازیابی کند. در غیر اینصورت برای ریکاوری هارد‌های ضربه خورده که دچار خرابی هد شده‌اند چاره‌ای جز جراحی هارد دیسک وجود ندارد.

تعویض و تعمیر هد آسیب دیده

ما در آکادمی هارد ایران تلاش می‌کنیم که هارد ضربه خورده شما را با قطعات و ابزار آلات خود، به نحوی اصولی تعمیر و یا جراحی کنیم. اما اگر این راه حل عمل نکرد، نیاز به هارد دیسک مشابه است تا تعویض قطعات در کلین روم شروع و ریکاوری هارد شما انجام شود.

 

بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده

۲– آسیب دیدن موتور هارد

این احتمال وجود دارد که ضربه وارد شده به هارد، اختلاتی در چرخش موتور بوجود آورد که دو دلیل دارد. اولین دلیل اختلالات مکانیکی بین هد، موتور و پلاتر یا همان دیسک‌ها، دوم خرابی موتور هارد دیسک است. در این حالت، به منظور بازیابی اطلاعات، لازم است موتور هارد تعویض یا تعمیر شود. تعمیر هاردی که موتور آن در اثر ضربه دچار آسیب شده است، علاوه بر تخصص، نیاز به تجهیزات ویژه‌ای نیز دارد.

 

رفع خرابی هارد ضربه خورده

 ۳- خراشیده شدن پلاتر

این مشکل اغلب بدلیل شکستگی یا از دست دادن حالت هد هارد دیسک رخ می‌دهد که اگر خراشیدگی شدید و در ناحیه‌های حائز اهمیت SA باشد، امکان بازیابی وجود ندارد. البته نیاز به بررسی بیشتر دارد که فوق العاده تخصص ویژه‌ای می‌طلبد.

در اکثر مواقع کار بروی پلاتر یا دیسک های خط افتاده یا خراشیده شده بسیار سخت است. چرا که امکان اصلاح کامل خط و خش پلاتر وجود ندارد. اما با این وجود شرکت آکادمی هارد ایران راه حل‌های فوق العاده در جهت بازیابی این نوع هارد‌ها دارد. به هیچ عنوان نمی‌توان ۱۰۰  درصد تضمین ریکاوری اطلاعات را داد. اما ما با استفاده از تجهیزات جراحی، کلین روم استاندارد و تخصص خود موارد موفق زیادی داشته‌ایم که مشتریان ما عزیز گواه بر این مسئله هستند.

هارد دیسک آسیب دیده

۳- ناپایدار شدن هارد دیسک

یکی از اثرات هارد ضربه خورده ناپایدار شدن هارد دیسک است. در بعضی از مواقع ضربه خوردن هارد دیسک باعث ناپایدار شدن هارد می‌شود. برای شفافیت بیشتر می‌توانیم بگوییم در این مواقع هارد دیسک بصورت رندوم کار می‌کند و هر لحظه احتمال خرابی‌های بیشتری وجود دارد. در صورتی که این ناپایداری هارد برطرف نشود، می‌توان گفت هارد به زودی با مشکلات جدید و جدی روبه رو خواهد شد. 

نشانه‌هایی بر ناپایداری هارد دیسک:

اگر یک یا چند مورد از موارد نامبرده شده در زیر برای هارد دیسک شما اتفاق بیافتد، می‌توان انتظار خرابی هارد را در آینده‌ای نه چندان دور داشت. پس از همین رو نیاز است در صورت وجود هر یک از این موارد، هارد خود را برای تعمیر به مراکز تعمیر و بازیابی اطلاعات معتبر ببرید.

  • به محض اتصال هارد دیسک یکی در میان شناسایی می‌شود.
  • هارد دیسک در مواقعی صدا می‌دهد و در مواقعی اصلا صدا نمی‌دهد.
  • ممکن است اطلاعات را نشان دهد و در دفعه دوم اتصال اصلا درایوی هم ایجاد نشود و…
توصیه مهم:

از اتصال مکرر و طولانی مدت هارد ضربه دیده به شدت خودداری کنید و حال هارد دیسکتان را بدتر نکنید.

آکادمی هارد ایران متد خاصی برای بازیابی اطلاعات این هارد دیسک‌ها دارد که می‌توانیم بگویم در ریکاوری این گونه هارد دیسک‌ها بهترین هستیم، چرا که ساختار انواع برندهای هارد دیسک را بخوبی می‌شناسیم و می‌دانیم که چه تنظیمات و راه حل‌هایی بروی چه مدل و برند کار ساز خواهد بود.

نیاز به نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده دارید؟

شما می‌توانید به قسمت نرم افزار‌های ریکاوری مراجعه کنید و از نرم افزارهایی که در اختیارتان قرار داده‌ایم استفاده کنید و هارد ضربه خورده خود را بازیابی کنید اما توصیه ما این است که این کار را انجام ندهید.

برای اینکار بهتر است که اگر هاردتان شناسایی می‌شود فایل‌های کم حجم خود را سریعا کپی کنید و بعد الویت را به فایل‌های حجیم تر خود بدهید.

عدم استفاده مکرر از هارد 

هارد دیسک‌های ضربه دیده به دلیل اینکه اغلب به مشکلات فیزیکی و مکانیکی برخورد می‌کنند بهتر است از اتصال طولانی مدت به سیستم خودداری شود. دلیل این است که سیستم یا لپ تاپ در صدد خواندن و نوشتن سریع اطلاعات هستند و این درخواست سرعت بیشتر از سمت سیستم یا لپ تاپ باعث خراب شدن بیشتر هارد دیسک می‌شود. چون عملا هارد دیسک توانایی خواندن مثل قبل از ضربه خوردن یا افتادن را ندارد که باعث خرابی بیشتر هارد می‌شود.

ما با استفاده از دستگاها و تجهیزات لازم اول مشکل را حل و در مرحله دوم اقدام به استخراج اطلاعات با تنظیم سرعت قابل قبول و به نسبت مشکل هارد دیسک خواهیم کرد.

چگونه هارد ضربه خورده را تعمیر کنیم؟

هارد یک قطعه­ الکترونیکی مکانیکی است که مانند مغز انسان عمل کرده و اطلاعات را نگهداری می­‌کند. همانطور که مغز انسان یکی از اعضای حیاتی بدن محسوب می‌­شود، هارد نیز یکی از اجزای اصلی سیستم به شمار می‌­رود.

سوالی که شاید برای اغلب کاربران پیش آید این است که نرم افزار بازیابی اطلاعات هارد ضربه خورده وجود دارد؟ که در پاسخ باید گفت خیر. چرا که حل مشکل هارد ضربه خورده نیاز به جراحی هارد دیسک در کلین روم دارد و پس از جراحی موفقیت آمیز نیاز به تجهیزات پیشرفته در جهت ادامه فرآیند ریکاوری وجود دارد.

آسیب‌های هارد و شرکت‌های تعمیر هارد

هارد در طول کارکرد خود ممکن است دچار مشکلات مختلف از جمله استهلاک، ضربه خوردن، سوختن و … ­شود. به طوری‌ که هر کدام از این مشکلات پس از تشخیص صحیح، نیاز به راه­ حل مختص به خود دارند. در نتیجه تعمیر هارد یک کار کاملا تخصصی است و لازم  است حتما به وسیله شرکت‌­های قابل اعتماد مانند شرکت آکادمی هارد ایران انجام شود. در غیر اینصورت، هر تشخیص نادرست و به کار گرفتن راه­ حل اشتباه، آسیب بیشتری به هارد وارد و عمل بازیابی اطلاعات را سخت و در بعضی موارد، غیرممکن می­‌کند.

جمع بندی

در این مقاله از آکادمی هارد ایران به مواردی هم چون ضرب خوردگی هارد پرداختیم. همچنین  عنوان کردیم که یکی از مهم‌ترین عوامل خرابی هارد دیسک‌ها ضرب خوردگی هارد دیسک است. در این مقاله سعی کردیم راه‌ حل‌های درستی پیش روی استفاده کنندگان هارد دیسک‌های آسیب دیده بگذاریم. همچنین گفتم اگر نیاز به تعمیر و بازایابی اطلاعات هارد ضربه خورده خود دارید، حتما به مراکز و مجتمع‌های معتبر و با سابقه مراجعه نمایید. 

 

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۲۷ میانگین: ۲.۲]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

ریکاوریسوختن هد هاردضربه خوردن هاردضربه خوردن هارد دیسکهد هارد

۱۰ دیدگاه

  • باسلام شما هارد گوشی هم تعمیر میکنین من فبلت لنووفب ۲دارم که متاسفانه ازدستم افتاده خاموش روشن نمیشه دو تا تعمیر کاربردم گفتن هاردش خراب شده میشه راهنماییم کنین ممنون

    • با سلام
      هارد من از دستم چند باری افتاد و دیگه توسط لپ تاپ شناسایی نشد. تمام عکس و فیلمهای بچه هام از زمان تولد اونجا بود. قبلا بیرون بردم گفتن هدش شکسته و باید دوتا هارد دیگه هزینه کنی.یه متخصص آی تی شرکت هم برده تا بتونه ریکاوری کنه گفته فقط ۵ درصد اطلاعات بر میگرده واقعا اینطوره؟ یعنی هیچ راهی نداره

      • با سلام . ممنون از توضیحتون اما تا زمانی که کاملا تست و آنالیز نشود نمیتوان تشخیص درستی داد . شکستگی هد از شایع ترین مشکلاتی است که بعد از ضربه به هارد دیسک ایجاد میشود که در این صورت نیاز به جراحی و تعویض هد در جهت استخراج اطلاعات است.

  • سلام ممنون میشم جواب سوال منو بدید

    هارد من کار نمیکنه روشن که میکنم فقط زیرش یک داغ میکنه

    دلیل این وری شدنش وقتی سیستم روشن بود اومدم جاش عوض کنم یه صدا داد بعد دیگه کار نکرد

    هارد اینترنال ۱ ترا وسترن

    • سلام. احتمالا هاردتان به مشکل فیزیکالی برخورده است. برای عیب یابی بیشتر باید به شرکت مراجعه کنید یا هاردتان را به دفتر ارسال فرمایید.

  • سلام
    من یه هارد وسترن ۴ ترا داشتم امروز از دستم افتاد دیگه گار نمیکنه، حتی درایوش هم دیگه نمیاد، یه صدایی هم میده، ۱۷۰۰ تا هم فیلم داشتم توش،
    من سوالم اینه که فرض کنیم قابل تعمیر باشه در خوش بینانه ترین حالت چقد باید هزینه کنم؟؟؟ اینو حتما بهم بگید که اصن ارزش داره تعمیر کنم یا نه؟ ممنون میشم جواب بدید، قیمت رو گفتم ارزون ترین حالتش رو با دستمزدش در نظر بگیرید، مرسی

    • با سلام در درجه اول هارد ضربه خورده قابل تعمیر نیست یا اگر هم تعمیر شود هارد امنی نخواهد شد. اگر اطلاعاتتان مهم نیست به نظر بنده هارد دیسک نو تهیه بفرمایید.

  • با سلام هزینه تعمیر هد هارد اکسترنال چقدر میشود؟وآیا با ارسال هارد دیسک از شهرستان نیز رسیدگی میکنین برای تعمیر.باتشکر

    • با سلام ، هد خراب هارد دیسک قابل تعمیر نیست و فقط در جهت بازیابی اطلاعات میتوان آن را تعویض و اطلاعات را استخراج نمود. اگر نیاز به اطلاعات این هارد دیسک دارید میتوانید ارسال کنید. سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *