هارد هیبریدی SSHD

هارد درایو هیبریدی یا SSHD

در این مقاله قرار است در رابطه با درایو هیبریدی یا SSHD صحبت کنیم. همان طور که می‌دانید درمقالات گذشته راجع به دو نوع از درایو‌های ذخیره سازی اطلاعات یعنی هارد دیسک‌ها یا HDD و حافظه‌های SSD صحبت کردیم. گفتیم که هر کدام از آنها خصوصیات و کاربردهای متفاوتی دارند. از خصوصیات هارد دیسک‌ها ظرفیت بالا, قیمت پایین, سازگاری با انواع سیستم عامل‌ها و همچنین احتمال خرابی به علت ضربه, وزن زیاد و مصرف انرژی بالا می‌توان نام برد. در مقابل حافظه‌های SSD قرار دارند که دارای خصوصیاتی درست برعکس هارد دیسک‌ها هستند. با ما در آکادمی هارد ایران  همراه باشید.

SSD یا HDD

انتخاب درایو‌های ssd یا hdd به نوع کاربری شما بستگی و نوع استفاده شما بستگی دارد. در حال حاضر استفاده معمول از هارد‌های hdd به عنوا فضای ذخیره سازی آرشیوی است. همین تفاوت‌های بین HDD و SSD باعث می‌شود که هر کدام برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار گیرند و نتوان هیچکدام را جایگزین دیگری کرد. گاهی برخی از کاربران برای اینکه سرعت بالای SSD و ظرفیت زیاد HDD را همزمان داشته باشند از ترکیب این دو نوع حافظه استفاده می‌کنند. معمولا این کاربرای برای فایل‌های اجرایی سیستم عامل از SSD و برای نگهداری فایل‌ها از HDD استفاده می‌کنند.

اطلاعاتی کامل در رابطه با رنگ بندی محصولات وسترن دیجیتال در این مقاله!

هارد‌های هیبریدی SSHD

در سالهای اخیر شرکت های بزرگ تولید کننده درایو نوعی ابزار با نام درایو هیبردی یا SSHD تولید کردند. این درایورها ترکیبی از حافظه‌های SSD و هاردهای HDD هستند. ساختار این نوع از درایو‌ها به این صورت می‌باشد که هم دیسک و هد مکانیکی هارد‌ها در آن وجود دارد. همچنین  هم تراشه‌ها و حافظه‌های فلش NAND موجود در SSD وجود دارد. این نوع از درایوها این قابلیت را دارند که در یک ابزار هم ظرفیت بالا و هم سرعت بالا را بطور همزمان ارائه دهند. این ویژگی برای رایانه‌های قابل حمل بسیار کاربردی  و مفید است.

تفاوت درایو هیبریدی با ترکیب دو درایو HDD و SSD

 تفاوت درایو هیبریدی با ترکیب HDD  و SSD در این است که این درایو بصورت یک ابزار و اتصال یکپارچه شناخته می‌شود. این هارد‌ کارایی بیشتری در خواندن و نوشتن اطلاعات نسبت به ترکیب این دو نوع درایو دارد. همچنین در پیکربندی ترکیبی، کاربر باید مشخص کند کدام اطلاعات روی HDD و کدام روی SSD قرار گیرد. همچنین ممکن است با اشتباهاتی همراه باشد و کارایی خوبی نداشته باشد. اما در درایو‌های هیبریدی، این کار توسط خود درایو و از طریق Firmware انجام می‌شود.

در شکل زیر این ۳ نوع درایو از جنبه‌های مختلف با هم مقایسه شده‌اند.

 

مقایسه درایو‌های ذخیره سازی

نحوه ذخیره سازی اطلاعات در درایو هیبریدی

 نحوه کار این نوع درایو به این شکل است که در اولین استفاده از آن اطلاعات در قسمت  HDD ذخیره می‌شوند و در ادامه با توجه به استفاده کاربر از نرم افزار‌ها و اطلاعات مختلف, برخی فایل‌ها به حافظه SSD منتقل شده و برخی در همان بخش HDD باقی می‌مانند. این فرآیند باعث می‌شود فعالیت‌های روزانه و معمول کاربر با سرعت انجام شود. این کار همچنین باعث می‌شود ظرفیت کم SSD به سرعت پر نشود. یکی از نتایج این طراحی هوشمندانه افزایش سرعت برخی از نرم افزارها مثل سیستم عامل است که باعث افزایش ۸ درصدی بازدهی سیستم شده است.

کارکرد SSD در درایو هیبریدی یا SSHD 

قسمت SSD درایوهای هیبریدی در نقش کش عمل می‌کند. این قسمت فایل‌های سیستم عامل و برنامه‌هایی که نیاز است در دسترس باشد، توسط فریم ور در این بخش نگه داری می شود. هر چند که کش حافظه‌ای نهان است اما چون در حافظه غیر فرار SSD ذخیره می‌شود در هنگام ریبوت نیز در دسترس خواهد بود. این دلیلی برای افزایش سرعت بوت شدن سیستم شما خواهد بود. نکته جالب در رابطه با مدیریت این موضوع، مدیریت همه جانبه این عملیات توسط خود درایو هیبریدی یا SSHD است.

بازیابی اطلاعات هارد دیسک

ظرفیت هر یک از درایو‌های SSD و HDD در درایو هیبریدی یا SSHD

در درایوهای هیبریدی هر چقدر ظرفیت حافظه‌های NAND در بخش SSD بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بیشتر است. این سرعت بالا باعث می‌شود سیستم دفعات کمتری به بخش مکانیکی HDD مراجعه خواهد کرد. البته افزایش ظرفیت بخش SSD یعنی افزایش قیمت نهایی که این با فلسفه ساخت درایو‌های هیبریدی یعنی سرعت و ظرفیت بالا با قیمت مناسب فاصله دارد.  به طور معمول شرکت‌های سازنده ظرفیت بخش SSD را از ۸ گیگابایت تا ۳ گیگابایت و ظرفیت بخش HDD را از ۱ تا ۴ ترابایت در نظر می‌گیرند.

بهترین ظرفیت در درایو هیبریدی یا SSHD

در حال حاضر بهترین درایو هیبریدی که موجود می‌باشد دارای ۸ گیگا بایت حافظه SSD و ۱ ترابایت حافظه هارد است. البته fusion drive که تولید کننده آن شرکت اپل است درایوی هیبریدی است که با توجه به نیاز شما بین ۱ تا ۳ ترابایت ظرفیت هارد و تا ۱۲۸ گیگیا بایت نیز فضای SSD دارد. شرکت‌های بزرگی همچون وسترن دیجیتال, سیگیت و توشیبا از جمله تولید کننده‌های درایو‌های SSHD هستند. نکته پایانی در رابطه با انتخاب بهترین درایو هیبریدی یا SSHD مورد استفاده شما خواهد بود. شما باید با توجه به نوع نیاز خود اقدام به خرید کنید.

جمع بندی

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله بررسی کردیم می توان گفت درایو هیبریدی یا SSHD از نظر سرعت, گنجایش و قیمت در بین دو درایو HDD  و SSD قرار دارد و نیاز کاربر به دو فاکتور سرعت و ظرفیت را برطرف می‌کند. البته سرعت درایو SSD از درایو SSHD بیشتر است. استفاده از درایو هیبریدی یا SSHD  برای کاربردهای حرفه‌ای و سیستم‌های گران گزینه‌ی بهتری است.

اما باید این نکته هم در نظر گرفته شود که قیمت یک درایو SSD با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت از یک درایو هیبریدی ۴ ترابایتی بیشتر است. پس باید با توجه به نوع کاربری و نیاز برای افزایش یا تقویت درایو PC یا نوت بوک اقدام کرد تا بیشترین کارایی و بهترین نتیجه را گرفت.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱۱ میانگین: ۳.۵]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

درایو SSHDدرایو هیبریدیریکاوریمعرفی درایو هیبریدیهارد SSHD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *