تعویض هد خراب هارد دیسک

تعویض هد خراب هارد دیسک

آیا تابحال نیاز به تعویض هد خراب هارد دیسک داشتید؟ اولین اقدامی که کردید چه بوده؟

با پیشرفت تکنولوژی، به روز بودن صنایع موضوعی است که اهمیت فراوانی دارد، اما این گرایش برای به روز شدن گاهی بر روی کیفیت تاثیر منفی می گذارد و هارد دیسک‌ها هم از این امر مستثنی نیستند. به عنوانن مثال هارد دیسک‌ها گاهی شروع به ایجاد صداهای کلیک کردن, خش خش و خراشیده شدن می کنند. در بیشتر موارد علت ایجاد این صداها خرابی هد و یا پیش تقویت کننده کننده هارد است. وقتی این اتفاق رخ دهد برای رفع آن نیاز به جراحی, تعویض هد خراب هارد دیسک و یا لحیم کاری مجدد پیش تقویت کننده می باشد.

تعریف پیش تقویت کننده یا PREAMPLIFIER

به تراشه های کوچکی که بر روی اجزای هد قرار می گیرند، پیش تقویت کننده گفته می شود. در هاردهای قدیمی این تراشه‌ها بر روی پایه قرار داشتند و در مدل‌های جدید بدون پایه هستند که با تکنیک BGA جایگذاری می شوند. کار با این پیش تقویت کننده از حساسیت بالا و سختی خاصی برخوردار است. زیرا در برابر تخلیه الکترواستاتیک مقاومتی ندارد.اگر نیاز باشد این قطعه لحیمکاری شود باید محتاطانه عمل کرد، زیرا لمس آن توسط انگشت می تواند باعث آسیب الکترواستاتیکی به آن شود. برخی از نکاتی که باید رعایت شود عبارتند از: 

اتصال زمین برای درایو, دستگاه لحیم کاری (دستگاه لحیم کاری ۱۲۷)

 

نشانه های خرابی هد هارد دیسک

می توان گفت تقریبا هیچ نشانه ای نمی تواند دلیل قطعی خرابی هد باشد زیرا حتی بعد از مشاهده و بررسی داخل درایو، نمی توان بطور قطعی گفت که هد خراب شده و نیاز به تعویض هد خراب هارد دیسک دارد. برای تشخیص آن باید از متخصصین با تجربه و همچنین تجهیزات تخصصی استفاده کرد. دستگاه‌هایی مانند PC3K در تشخیص خرابی هد هارد دیسک های مدلهای western digital, IBM و برخی مدلهای Seagate با بررسی پارمترهای ناحیه سرویس می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر هاردهای قدیمی با ظرفیت ۲۰ تا ۵۱۲ مگابایت در حال انقراض و نابودی هستن که یکی از دلایل آن خرابی هد است. هد بلند شده در هارد دیسک‌ها یکی از مشکلاتی است که باعث خراشیدگی در سطح پلاتر می شود و آسیب‌های جدی به سطح دیسک وارد می کند. در ضمن بلند شدن هد می تواند باعث کنده شدن آن از روی بازوی هد شود. که این مورد در هارد‌های IBM زیاد دیده می شود. این مشکل باعث خرابی قسمتی از دیسک می شود و اطلاعات آن را غیر قابل بازیابی می کند.

مشکل دیگری که در هارد دیسک ها بوجود می آید، خرابی اجزا مربوط به خواندن و نوشتن است که تشخیص آن از بیرون هارد دیسک ممکن نیست و باید توسط اهم متر همچنین بررسی مقاومت سیم پیچ و مدار مربوطه تشخیص داده شود.

تعویض هد هارد دیسک

تعویض هد هارد دیسک نیازمند تخصص و تجهیزات تخصصی است اما چنانچه این تخصص را در اختیار دارید بایستی محل کار مناسب برای جراحی هارد داشته باشید. نکته مهم داشتن کلین روم و محیطی کاملا پاک است. در هاردهای امروزی تراکم ذخیره سازی بسیار زیاد شده است و اگر ذره ای از محیط بیرون بر روی سطح آن قرار بگیرد می تواند مانعی برای خواندن یا نوشتن شود و چندین سکتور را اشغال نماید.

برای دستیابی به این اتاق پاک که اصطلاحا به آن کلین روم گفته می شود، بایستی این فضا حداقل دارای استاندارد level10 پاکیزگی باشد. این استاندارد یعنی در هر متر مکعب از هوای داخل اتاق باید کمتر از ۱۰ ذره غبار وجود داشته باشد. همچنان توصیه ما این است که کار جراحی هارد را به مراکز معتبری همچون آکادمی هارد ایران بسپارید که دارای تجهیزات پیشرفته و کلین روم برای جراحی هارد است. اما اگر کلین روم را آماده کردید، باید ابزار ضروری جراحی هارد دیسک را نیز مهیا و کار جراحی را آغاز کنید.

تجربه برای تعویض هد خراب هارد دیسک

نیاز مهمی که برای تعویض هد هارد دیسک ضروری است، تجربه و تمرین است. می توانید برای تمرین چندین هارد دیسک خراب از کمپانی ها و مدل های مختلف بیابید و تمرین کنید. اگر بعد از تمرین به اطلاعات مهم دسترسی پیدا کردید و به توانایی خود مطمئن شدید می توانید اقدام به تعویض هد نمایید.

آیتم های مهم در هنگام تعویض هد عبارتند از :

– سازگاری نمونه هارد مشابه برای تعویض هد

– ابزار و محیط پاکیزه در اختیار داشته باشید تا آلودگی بر هارد تاثیر نگذارد

– همه مراحل را با دقت طی کنید و هرگز عجله نکنید.

نکته ضروری در انتخاب هارد مشابه مطابقت مدل هارد , شبیه بودن مشخصات spindle , تراشه VCM و تراشه های کانال خواندن و نوشتن است. در کنار این مشخصات این نکته ضروری است که شماره سریال هارد را چک کنید تا اطلاعاتی همچون تعداد هد ها را بدست آورید و بعد از باز کردن هارد شگفت زده نشوید.

قبل از خارج کردن هد از روی صفحات یا پلاتر باید از چسبیدن هد ها جلوگیری کنیم. اگر هارد دارای یک هد باشد نگرانی وجود ندارد اما اگر بیشتر از یک هد باشد امکان چسبیدن آنها وجود دارد و باید برای جلوگیری از این اتفاق ابزارهای ویژه ای استفاده بشود.

در این مطلب برخی نکات و نه همه ی نکات برای تعویض هد هارد بررسی کردیم اما نکته ضروری این است که بدون تجربه کافی نمی توان این جراحی را انجام داد و ممکن است تمامی اطلاعات و یا خود هارد را از دست بدهید. پیشنهاد ما این است برای این امر یعنی تعویض هد هارد دیسک حتما به مراکز معتبر | آکادمی هارد ایران مراجعه کنید.،

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۴ میانگین: ۲.۵]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

تعویض هد خراب هارد دیسک

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *