حذف کامل اطلاعات از هارد با وسیله نرم افزار

حذف کامل اطلاعات از هارد بصورت غیر قابل برگشت

آیا واقعا می‌توان اطلاعات یک دیسک سخت را به طور کامل پاک نمود؟ به چه روشی باید حذف کامل اطلاعات از هارد را انجام داد؟ اگر به دنبال جوابی برای این سوال می‌گردید پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با  آکادمی هارد ایران همراه باشید تا روش حذف اصولی تمام اطلاعات از هارد دیسک را دیگر وسایل ذخیره سازی را برایتان با زبانی ساده شرح دهیم.

سرقت اطلاعات، نگرانی بزرگ

یکی از نگرانی‌های بزرگ برای افرادی که از مسائل امنیتی حوزه IT ضرر می‌کنند نابودی و یا سرقت اطلاعات است. این موضوع فقط برای موضوعات مالی و تجاری نیست. بلکه درباره اطلاعات محرمانه, خصوصی خود افراد و یا اعضای خانواده یا هر چیز دیگر صادق است.

بدیهی است که هیچ کس نمی‌خواهد مورد جاسوسی قرار بگیرد و یا حریم خصوصی‌اش تهدید شود. از جهتی برنامه‌های ضد ویروس, یا ضد بد افزار و دیواره‌های آتش با تنظیمات درست و مناسب کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی داشته باشیم. اما زمانی که سیستم جدیدی تهیه می‌کنید. اطلاعات بر روی سیستم قدیمی قرار دارد.  مطمئنا با حذف کردن امکان بازیابی دوباره آنها وجود خواهد داشت. این موضوعی است که بسیاری آن را نادیده می‌گیرند و یکی از مشکلات و مسائل امنیتی در کامپیوترهای خانگی همین مساله است.

حذف داده‌ها

یکی از قطعاتی که بیشتر از قطعات دیگر عوض می‌شود و یا ارتقا داده می‌شود، هارد دیسک‌ها هستند. زیرا کاربران همیشه به دنبال فضا و سرعت بیشتری هستند همچنین با روی کار آمدن تکنولوژی SSD اقدام برای تعویض هارد زیاد انجام می‌شود. با این حال هاردهای قدیمی داده‌هایی بر روی خود دارند که با دانش اندک نیز قابل بازیابی هستند. حتی اگر داده‌ها حذف شوند برای کسی که بخواهد بدون مانع اطلاعات را باز می‌گرداند. وقتی فایل در ویندوز حذف می‌شود خود داده واقعا حذف نمی‌شود فقط اشاره گر سیستم فایل به فایلی که حذف شده اشاره می‌کند. داده فقط زمانی از بین می رود که داده‌ای روی آن نوشته شود!

متخصصان باز می‌گردانند

البته در این حالت نیز توسط افراد متخصص قابل بازیابی است.  این باعث ایجاد دلشوره و وحشت شده که بر این اساس این باور بوجود می‌آید که تنها راه از بین بردن و نابودی اطلاعات از بین بردن سخت افزار بصورت فیزیکی است که از طریق سوزاندن هارد, شکستن یا خراش به پلاتر‌ها و در SSD ها نابودی تراشه‌ها انجام می‌گیرید. تقریبا تمامی افراد بر این باورند که نابودی دیسک‌ها تنها راه مطمئن برای نابودی و از بین بردن اطلاعات و داده‌های دیسک است.  اینطور می‌توان محتویات دیسک را از دست افراد دیگر دور نگه داشت. در این حالت می‌توان گفت تنها روش حذف کامل اطلاعات از هارد استفاده از نرم افزار‌های مخصوص این کار امکان پذیر است.

حذف کردن ایمن به صورت تضمینی

از بین بردن فیزیکی هارد شاید زیاده روی باشد. اما در مواردی ممکن است منطقی باشد. از روش‌های دیگری که برای حذف داده‌های قدیمی وجود دارد استفاده از برنامه‌های  file shredders است. این نوع از برنامه‌ها برنامه‌های خاصی هستند که این اطمینان را ایجاد می‌کنند که داده‌ای که حذف شده است حذف شده باقی می‌ماند! همانطور که توضیح داده شد وقتی داده پاک می‌شود فقط اشاره گر به آن فایل حذف می‌شود.

این برنامه ها قدم بعدی یعنی نوشتن اطلاعات بدرد نخور روی اطلاعات قبلی را انجام می‌دهند. البته این کار را چندین بار انجام می‌دهند و چندین بار اطلاعات را بازنویسی می‌کند. نرم افزار‌های دیگر ی وجود دارند که رمزگذاری را به این کار اضافه می‌کنند و بازگردانی اطلاعات را چند برابر سخت‌تر می‌کنند. در ادامه چند نمونه از این نرم افزارها را معرفی خواهیم کرد.

آموزش ویدئویی حذف اطلاعات هارد بصورتی که دیگر قابل ریکاوری نباشد

با استفاده از ویدئو آموزشی زیر براحتی میتوانید اطلاعات خود را طوری پاک کنید که دیگر قابل بازیابی نباشد. این آموزش با نرم افزار Wipe Disk میباشد . در ابتدا این نرم افزار را دانلود کنید و سپس مرحله به مرحله طبق ویدئو آموزشی ادامه دهید.

پخش ویدیو

 

نرم افزار Alternative file shredder

این نرم افزار از قدرت مندترین نرم افزارهای حذف کامل اطلاعات از هارد است. این ابزار با اینکه بسیار ساده است اما ویژگی‌های خوبی دارد. این نرم افزار از یک الگوریتم استفاده می‌کند. این برنامه افزونه‌ای دارد که به برنامه توانایی کار با اسم فایل و همچنین داده‌های درون آن را می‌دهد. در این حالت امنیت بیشتری به فرآیند بازنویسی روی فایل می‌دهد. در این حالت شناسایی و بازیابی فایل بسیار دشوارتر از قبل می‌شود. 

پیشنهاد می‌شود مقاله چگونگی حذف رمز هارد دیسک را مطالعه نمایید.

 

بازیابی اطلاعات هارد دیسک

نرم افزار Moo0

یکی دیگر از نرم افزار‌های جالب برای حذف کامل اطلاعات از هارد نرم افزار Moo0 است. این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد که بصورت drug and drop به شما این امکان را می‌دهد تا فایل و پوشه را به درون برنامه بکشید تا بصورت ایمن حذف شوند. ۴ الگوریتم ارائه می دهد و یکی از ساده ترین ابزاری است که می توان از آن استفاده نمود. رابط گرافیکی آن کوچک است و به راحتی قابل استفاده است. این نرم افزار با استفاده از ۴ الگوریتم مورد استفاده خود تقریبا تضمینی بالا برای از بین بردن اطلاعات و عدم دسترسی به آن را به شما می‌دهد.

نرم افزار Darik’s Boot and Nuke

یکی دیگر از نرم افزار‌های مناسب برای حذف کامل اطلاعات از هارد این نرم افزار است. نام دیگر این ابزار DBAN است و رایگان است. این برنامه  بین کاربران محبوبیت زیادی دارد. این برنامه برای افرادی که می‌خواهند کل اطلاعات سیستم خود را قبل از فروش پاک کنند طراحی شده است. این برنامه قابلیت اجرا روی رسانه‌های قابل حمل شامل فلاپی دیسک‌ها را دارد و می‌تواند کل سیستم را به صورتی ایمن پاک کند. با وجود محدودیت‌هایی که دارد.، می‌توان گفت این برنامه، برنامه‌ای کارآمد است. یکی از محدودیت‌های این برنامه این است که حذف داده از حافظه‌های SSD را تضمین نمی‌کند. با وجود این محدودیت‌ها همچنان ابزاری سودمند است و توانایی آن در حذف کل سیستم زیاد است.

نرم افزار boot dark nuk

جمع بندی 

ما در این سری از مقالات آموزشی – معرفی آکادمی هارد ایران به معرفی روش‌های مختلفی برای حذف دائمی اطلاعات پرداختیم. همچنین ما در این آموزش چند نرم افزار قوی و پر استفاده برای حذف دائمی و ابدی فایل‌های شما ارائه دادیم. لازم به توضیح است که حذف کامل اطلاعات از هارد تنها با استفاده از نرم افزار‌های مختلف امکان پذیر است. شما برای اطمینان بیشتر می‌توانید از چندین نرم افزار مختلف برای حذف کامل اطلاعات از هارد استفاده کنید. در صورتی که نرم افزار دیگری را می‌شناسید می‌توانید به دوستان و همراهان آکادمی معرفی کنید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱۲ میانگین: ۲.۳]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

بازیابی اطلاعاتتخصصی ترین مرکز بازیابی اطلاعات هاردحذف دائم فایل از هاردحذف کامل اطلاعاتنرم افزار بازیابی اطلاعاتنرم افزارهای حذف کامل اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *