حذف فایل های مزاحم

راهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم

درایوهای ذخیره سازی روز به روز در حال بزرگ شدن هستند. اما همیشه این ترس وجود دارد که هارد سیستم ما پر شود. حتی اگر هاردی با بیشترین ظرفیت را داشته باشیم. در هر صورت روزی می‌رسد که ظرفیتش تمام خواهد شد اما با راه حل‌هایی می‌توانیم این زمان را به تاخیر بیاندازیم. یکی از این راه حل‌ها حذف فایل‌های مزاحم از روی سیستم است.

چه کسانی باید این مقاله را بخوانند

 راه حل‌های ارائه شده ما در این مقاله برای شما مفید خواهد بود بخصوص اگر محدودیتی دارید. به طور مثال لپ تاپی با ظرفیت هارد پایین دارید. لازم به توضیح است که موارد عنوان شده در این مقاله تنها برای افرادی که هارد سیستم‌ آن‌ها کم است، تهیه نشده است. شما با هر میزان فضای هارد به اجرا و خواندن این موارد نیاز پیدا خواهید کرد. پس تا پایان این مطلب با ما در آکادمی هارد ایران همراه باشید. 

استفاده از Disk Cleanup

امکان تمیز کردن دیسک در ویندوز به نام disk cleanup وجود دارد. یکی از روش‌های تمیز کردن هارد استفاده از این ابزار ویندوز است. ویندوز راحت‌ترین راه را برای این کار در اختیار کاربران می‌گذارد. برای استفاده از این ابزار اگر بر روی هر کدام از درایو‌های ویندوز در My Computer  کلیک راست کنید و وارد قسمت Properties شوید دکمه disk cleanup وجود دارد که با کلیک بر روی آن پنجره‌ای برای شما باز می‌شود. بعد از باز شدن پنجره لیستی از مواردی که میتوان حذف کرد به شما نمایش داده می‌شود. که می توانید فایل‌هایی را که قصد حذف کردن آنها را دارید انتخاب کنید. شما می‌توانید این برنامه را زمان بندی کنید تا دیگر نیازی به اجرای دستی این برنامه نداشته باشید.

پاک کردن برنامه های گرسنه

گاهی برای استفاده موقت از برنامه‌ای آن را نصب می‌کنید. دیگر هیچوقت از آن استفاده نخواهید کرد. برای دیدن لیست برنامه‌های نصب شده در قسمت کنترل پنل و program and features  برنامه‌ها را با استفاده از سر ستون size برحسب سایز مرتب کنید و برنامه‌های غیر قابل استفاده با حجم زیاد را تشخیص داده و حذف نمایید. پاک کردن این برنامه‌ها علاوه بر خالی شدن فضای ذخیره سازی، می‌تواند میزان پروسس و استفاده از دیگر منابع سیستم را کم کند. نرم افزار‌های وجود دارند که میزان استفاده از دیگر نرم افزار‌ها را به صورت دسته بندی به کاربر نشان می‌دهند. اگر شما نمی‌دانید از کدام نرم افزار به چه میزان استفاده می‌کنید و کدام نرم افزار بیشترین منابع را اشتغال کرده است، می‌توانید از این نرم افزار‌ها استفاده کنید.

حذف فایل‌ها و ریکاوری اطلاعات سیستم

آنالیز اندازه هارد

برای تشخیص فایل‌ها و فولدرهایی که بیشترین فضا را در هارد درایو شما اشغال کرده اند می توانید از برنامه‌های آنالیز هارد دیسک استفاده کنید. این برنامه‌ها هارد شما را اسکن کرده و به شما می‌گویند چه فایل‌هایی بیشترین فضا را به خود اختصاص داده‌اند. برنامه‌ای که در این زمینه به شما معرفی می‌کنم برنامه WinDirStat است. این برنامه بعد از اسکن کردن و نشان دادن فایل‌های پر حجم این امکان را به شما می‌دهد که بعد از مشاهده فایل‌ها, اگر شخصی بود به سراغ آن رفته و آن را حذف کنید و اگر مربوط به برنامه‌ای خاص بود برنامه را از طریق کنترل پنل uninstall کنید. این برنامه حجم دقیق همه‌ی برنامه‌ها را اعلام می‌کند. حذف فایل‌های مزاحم می‌تواند در عرض چند دقیقه انجام شود.

پاک کردن temporary files

استفاده از disk cleanup تنها فایل‌های غیر ضروری ویندوز و برنامه‌های پیش فرض را پاک می کند. این برنامه بهترین راه برای حذف فایل‌های غیر قابل استفاده نیست و حافظه موقت و فایل های غیر ضروری برنامه‌های نصب شده مانند مرورگرها را حذف نخواهد کرد که فضای زیادی در حد گیگابایت اشغال خواهند کرد. البته این فایل‌های ذخیره شده توسط مرورگر برای دستیابی سریع شما به وب سایت‌هایی است که بیشتر از آن‌ها بازدید می‌کنید و برای راحتی خودتان است اما وقتی فضای خالی احتیاج داشته باشید این راحتی بدرد نخور می‌شود. برای پاک کردن این فضا برنامه‌های زیادی وجود دارد. اما توصیه ما به شما برنامه CCleaner است. این برنامه فایل‌هایی را که disk cleanup به آن‌ها دسترسی ندارد پاک می‌کند و حافظه‌ای تمیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

همچنین برای استفاده بهینه از هارد و حذف فایل‌های مزاحم پیشنهاد می‌کنیم مقاله مدیریت حافظه را حتما مطالعه کنید.

 

پاک کردن فایل های تکراری

گاهی پیش می‌آید که از یک فایل درون سیستم چند نسخه تکراری داریم که دلیل آن این است که فراموش می‌کنیم پس از انتقال فایلی به جای جدید نسخه قبل را حذف کنیم. برنامه پیشنهادی ما برای حذف فایل‌های عکسی که تکراری هستند و فضای زیادی را در سیستم ذخیره می کنند، برنامه ویزی پیکس است. این برنامه با اسکن درایو شما عکس‌های تکراری را یافته و شما می‌توانید اقدام به حذف آن‌ها نمایید. البته مشکل فقط فایل‌های عکس نیستند گاهی فایل های تکراری شامل فایل‌های موزیک و یا انواع مختلف فایل نیز می‌شود که برنامه پیشنهادی ما برای حذف اینگونه فایل‌ها برنامه dupeGuru است. این برنامه ابتدا فایل‌های تکراری را به شما نشان می‌دهد سپس می‌تواند فایل‌های تکراری را حذف یا جابجا کند.

حذف فایل‌های سیتم

 جمع بندی

گزینه‌های معرفی شده از نظر ما گزینه‌هایی بودند که می‌توانند برای رهایی شما از فایل‌های اضافی کار آمد باشند. گزینه‌های دیگری همچون غیر فعال کردن قابلیت Hibernation نیز وجود دارد که همان قابلیت بک آپ گیری از ویندوز است که در شرایط اضطراری قابل استفاده است. با استفاده از این راهکارها تا حدودی می‌توانید از پر شدن سریع هارد دیسک خود جلوگیری کنید و سرعت پر شدن آن را کند تر کنید.  همچنین عملکرد سیستم خود را بهبود ببخشید. از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید متشکریم.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱ میانگین: ۵]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

حذف فایل های اشغالگرراهکارهایی برای حذف فایل های مزاحم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *