سرعت هارد دیسک

فاکتورهای عملکرد سرعت هارد دیسک

برای افزایش عملکرد سرعت هارد دیسک پارامترها و فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می شود که در این مقاله قصد داریم به معرفی این فاکتور ها بپردازیم. برای آشنایی با این فاکتور ها با ما همراه باشید.

این را در نظر داشته باشید که هر هارد دیسک نسبت در مقایسه با مدل ، ظرفیت و برندهای مختلف سرعت کمتر یا بیشتری داشته باشد. مثلا هارد دیسک های SLIM نوع جدید وسترن دیجیتال و سیگیت سرعت بیشتری نسب به سایر هارد دیسک ها دارند. از طرفی حافظه های SSD به دلیل نداشتن قطعات مکانیکی در مقابل هارد دیسک ها از سرعت بیشتری برخورد است . شناخت SSD را به شما پیشنهاد میدهیم . انتخاب SSD بهترین راهکار در جهت بالابرد سرعت لپ تاپ و کامپیوتر شما خواهد داشت. درسته است که نسبت به هارد دیسک ها قیمت بالاتری دارند اما توصیه ما این است حداقل برای پارتیشن و درایو ویندوز خود حتما استفاده کنید.

ظرفیت

ظرفیت هارد دیسک ها از دو منظر بررسی می شود: ظرفیت کل و ظرفیت یک دیسک.  هارد دیسکی که ظرفیت دیسک بیشتری دارد علاوه بر ظرفیت , سرعت انتقال داده ها و هم چنین هزینه کاهش پیدا خواهد کرد. شرکت های سازنده هارد دیسک همیشه یک هدف مشترک دارند ، ظرفیت بالاتر سرعت بیشتر!

سرعت چرخش دیسک

منظور از سرعت چرخش, میزان سرعت چرخش دیسک است که با واحد دور در دقیقه یا RPM سنجیده می شود. این سرعت در هارد های IDE , 7200و ۵۴۰۰ دور در دقیقه است. هر چه این سرعت چرخش بیشتر باشد سرعت هارد دیسک بیشتر است.

میانگین زمان جست و جو

متوسط زمان جست و جو معیار خوبی برای سرعت هارد دیسک است و معمولا برای هارد دیسک ها ۱۰هزارم ثانیه و برایCD ROM دویست میلی ثانیه است. در SSD ها سرعت جست و جو یا همان Seek بسیار بالاتر است.

اگر هارد دیسک اکسترنال  تان بسیار کند است توصیه میکنیم به کند شدن هارد اکسترنال مراجعه کنید. ما بهترین اطلاعات و بهترین راهکار ها را برای رفع مشکلتان توضیح خواهیم داد.

میانگین تاخیر

دیسک ها با سرعت زیادی می چرخند و سرعت محور با حرکت هد خواندن و نوشتن برای رسیدن به سیلندر صحیح در هارد یکسان نیست. بنابراین وقتی هد به سیلندر صحیح می رسد ممکن است سکتور در هر جایی باشد. پس در این حالت هارد باید منتظر باشد تا سکتور صحیح به زیر هد برسد. به این زمان انتظار تاخیر یا latency گفته می شود. تاخیر به سرعت موتور اسپیندل وابسته است و به مشخصات آن مربوط است.

 هاردی که سریعتر می چرخد سکتور با سرعت بیشتری زیر هد قرار می گیرد و تاخیر کمتر خواهد شد. برخی اوقات بعد از کامل شدن جست و جو سکتور در محل صحیح قرار دارد در این مواقع تاخیر صفر خواهد شد. در بدترین حالت سکتوری که فراخوانده می شود از هد عبور می کند در این مواقع یک چرخش کامل باید انجام شود تا هد به سکتور مورد نظر برسد. به طور میانگین تاخیر یا latency نصف زمان گردش کامل دیسک طول می کشد.

3

میانگین زمان دستیابی

معیار قابل اندازه گیری که ترکیبی از مشخصات و ویژگی های مکان یابی به شکل تصادفی در هارد دیسک است زمان دستیابی گفته می شود. این معیار بهترین شکل برای سنجش عملکرد مکان یابی است. در CD ROMها و بقیه رسانه های نوری مهمترین و کلی ترین فاکتور مقایسه در سرعت مکان یابی زمان دستیابی است. این فاکتور به دیگر عوامل مکان یابی نیز وابسته است.

2

بافر (CACHE)

حافظه ی کوچکی است که برای نگهداری آخرین داده هایی که استفاده شده است طراحی شده است و برای دستیابی سریعتر به داده های مشابه استفاده می شود. وقتی داده ای خوانده یا نوشته می شود یک کپی از آن در این حافظه قرار می گیرد و در دستور خواندن بعدی در صورتیکه داده در بافر وجود داشته باشد به سراغ حافظه اصلی نمی رود اما چنانچه در بافر وجود نداشته باشد از حافظه اصلی خوانده و در بافر قرار میگیرد. تراشه های استفاده شده در بافر از حافظه ی اصلی سریع تر هستند و زمان کمتری برای دسترسی نیاز دارد. گاهی بافر را بر روی مدار CPU قرار می دهند تا زمان مازاد دستیابی کم شود. که در این حالت به آن کش اولیه گفته می شود.

مهمترین ویژگی بافر هارد دیسک نرخ موفقیت آن است که میزان آن با تقسیم تعداد دستیابی ها از بافر به کل دستیابی ها به دست می آید که این نرخ وابسته به طراحی بافر است. بافر به دو شکل به داده های دیسک دسترسی دارد:

  • مکان موقتی: داده ای که یک بار مورد استفاده قرار بگیرد به زودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت
  • مکان فاصله ای: مکانی از حافظه که استفاده می شود امکان دارد به زودی اطراف آن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که CPU می خواهد داده ای را در حافظه ذخیره کند این طور فرض می کند که CPU به زودی داده را خواهد خواند به همین دلیل ابتدا آن را در بافر می نویسد.

4

درجه حرارت هارد دیسک

ایجاد صدا و حرارت از موتور ناشی می شود و برای کاهش جرارت و همچنین صدا باید به موتور هارد دیسک توجه کنید. اگر دمای هارد دیسک خود ار پایین نگه دارید بر روی عملکرد هارد تاثیر خواهد گذاشت و سرعت هارد دیسک بالا می رود.

جنبه های فیزیکی

با توجه به توضیحات داده شده در این مطلب می توان جنبه های فیزیکی موثر در عملکرد سرعت را به صورت زیر تعریف کرد:

زمان جست و جوی مسیر به مسیر: میزان زمان انتقال هد از مسیری به مسیر مجاور

میانگین زمان جست و جو: متوسط زمان برای انتقال هد به مسیر مورد نظر

جست و جوی همه ی مسیر: میزان زمان انتقال هد از سمت دیسک به سطح دیگر آن

زمان چرخش: میزان زمانی که صفحه  می چرخد تا اول داده به زیر هد برسد.

زمان دستیابی : متوسط زمان جست و جو + زمان چرخش

نکات ذکر شده عواملی بودند که بر عملکرد سرعت هارد دیسک تاثیر گذارند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

از نرم افزار های تست هارد دیسک حتما استفاده کنید ! با این نرم افزارها میتوانید کنترل هارد دیسک خود را بدست بیاورید و از سلامت هارد دیسک تان مطمئن شوید

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۱۶ میانگین: ۱.۶]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

فاکتورهای عملکرد سرعت هارد دیسک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *