مدیریت اطلاعات هارد

مدیریت حافظه ذخیره سازی (قسمت دوم)

این مقاله به بررسی دیگر روش‌های مدیریت حافظه ذخیره سازی می‌پردازد. در صورتی که بخش اول این مقاله را مورد مطالعه ندادید، پشنهاد می‌شود قبل از شروع بخش قبلی این مقاله را مطالعه نمایید. در بخش اول این مقاله ما در آکادمی هارد ایران به بررسی  ۴ روش مدیریت درایو ذخیره سازی پرداختیم. همچنین راجع به برخی نکات مدیریت هارد دیسک‌ها صحبت کردیمدر این مقاله تکمیلی نیز قصد داریم این مبحث را با نکاتی دیگر ادامه دهیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را از هارد دیسک سیستم داشته باشیم. پس پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله ما در وب سایت آکادمی هارد ایران همراه باشید.

حذف فایل‌های تکراری

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار‌های مدیریت حافظه  حذف فایل‌های تکراری موجود بر روی هارد و دیگر فضاهای ذخیره سازی است. در بیشتر مواقع ممکن است از یک فایل نسخه‌های تکراری در سیستم وجود داشته باشدبه طور مثال هنگام انتقال عکس‌ها به سیستم یا همگام سازی با فضاهای ابری , پشتیبان گیری ممکن است فایل های تکراری بوجود آیند.

 

مدیریت هارد دیسک

تشخیص فایل تکراری با CloneSpy

یکی از ابزارهای که برای تشخیص فایل‌های تکراری مناسب است CloneSpy است. این قابلیت را دارد که بصورت همزمان یک یا دو پوشه را اسکن کند. این فایل‌ها می‌توانند روی یک دیسک باشند یا اینکه روی درایو‌های مختلف قرار داشته باشند. به طور مثال می‌توانید پوشه‌ای را از کامپیوتر و پوشه‌ای را از فلش مموری انتخاب کنید تا با یکدیگر مقایسه شوند و فایل‌های تکراری حذف شوند. از دیگر قابلیت‌های این برنامه این است که بدون توجه به نام فایل‌ها آنها را با یکدیگر مقایسه می‌کند و موارد تکراری را تشخیص می‌دهد. ابزار رایگان دیگری که می‌توانید برای تشخیص فایل‌های تکراری استفاده کنید Auslogics Duplicate File Finder است.

 

ریکاوری و تعمیر هارد اکسترنال و اینترنال

فشرده سازی دیسک

یکی از بهترین راهکارها برای افزایش ظرفیت فضای ذخیره سازی و مدیریت حافظه افزودن یک درایو دیگر است. راهکار بعدی فشرده سازی محتویات دیسک است. البته این کار با زیپ کردن متفاوت است و فایل‌ها بدون تغییر نمایش داده می‌شوند. ویندوز فایل‌هایی را فشرده می‌کند و زمان خواندن آن‌ها را از حالت فشرده خارج می‌نماید. این کار عملکرد سیستم را به میزان خیلی کمی کند می‌کند زیرا سیستم در حال انجام یک کار اضافه است. البته به سختی متوجه این کندی خواهید شد. اما فضای بیشتری برای ذخیره سازی در اختیار خواهید داشت.

پاکسازی ایمن داده‌ها

در مقالات گذشته درباره موضوع حذف فایل صحبت کردیم این نکنه را یادآور می‌شویم که زمانی که فایل حذف می‌شود امکان بازیابی وجود دارد. این فایل دیلیت شده برای مدت طولانی روی دیسک باقی می‌ماند و بلافاصله اوررایت نمی‌شود. برنامه BleachBit ابزاری برای پاک کردن فایل در ویندوز است و برای دیسک فضای خالی ایجاد می‌کند و همه‌ی فایل‌های حذف شده را اوررایت یا بازنویسی می‌کند.

ابزار دیگر برای این کار SlimCleaner است که در قسمت Disk Tools ابزاری به نام Disk Wiper دارد که پاکسازی را انجام می‌دهد.

رمزگذاری دیسک

از دیگر روش‌های مدیریت حافظه می‌توان به رمزگذاری آن اشاره کرد. همانطور که در مطلب حذف رمز هارد گفتیم در ویندوزهای پیشرفته ۷ و ۸ امکان رمزگذاری با استفاده از Bitlocker وجود دارد.  حتی اگر کامپیوتر و یا لپتاپ شما به سرقت برود امکان دسترسی به درایو‌ها برای سارق وجود ندارد. برای فعال سازی آن می‌توانید از قسمت کنترل پنل اقدام نمایید.

 

جایگزین BitLocker

اگر BitLocker در اختیار نباشد می‌توانید از ابزارهای دیگری همچون Disk Cryptor استفاده کنید این برنامه بوت ویندوز را رمزگذاری می‌کند و چون برای پردازنده‌های core i5 و core i7 طراحی شده است در زمان خواندن ونوشتن دیسک در عملکرد تاخیری حس نخواهد شد. البته توصیه می‌کنیم قبل از اقدام برای رمزگذاری از اطلاعات دیسک پشتیبان گیری نمایید البته امکان بروز مشکل کم است. اما برای پیشگیری بهتر است حتما این کار را انجام دهید.

بصری سازی محتوای دیسک

دیسک‌ها کم کم پر می‌شوند و ظرفیت یک دیسک قدیمی نسبت به یک دیسک جدید خیلی کمتر است. شاید برایتان سوال باشد که چرا این اتفاق می‌افتد؟ برای دریافت پاسخ این سوال می‌توانید از ابزاری به نام WizTree استفاده کنید. این ابزار پس از اسکن دیسک دو تب برای شما باز می‌کند که یکی از تب‌ها شامل ساختاری درختی شبیه به explorer ویندوز دارد. این نرم افزار حجم، تعداد فایل و تعداد فولدرها را به استفاده کننده نشان می‌دهد.

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی ادامه موارد مدیریت حافظه پرداختیم. در این قسمت از مقاله دو قسمتی مدیریت حافظه به روش‌های اشاره کردیم که باعث افزایش کارایی و عملکرد سیستم می‌شدند. همان طور که در ابتدای این مقاله دو قسمتی عنوان شد، روش‌های مدیریت حافظه و دیسک بسیار زیاد و متنوع است. شما با توجه به کاربرد خود می‌توانید اقدام به انجام یک یا چند روش از روش‌های گفته شده در این مقاله یا قسمت اول این مقاله کنید. اگر شما روشی را برای مدیریت حافظه پیشنهاد می‌کنید، می‌توانید از طریق کامنت‌های همین صفحه به دیگر دوستان خود اطلاع رسانی کنید.

آیا این نوشته را پسندیدید؟

امتیاز دهی !
[تعداد: ۲ میانگین: ۵]

مهدی یوسفی

امیدوارم مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد. لطفا نظر یا سئوال خود را ثپت کنید ما مشتاقانه پاسخگو خواهیم بود.

آموزش و مشکلات

مدیریت حافظهمدیریت هارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *